Väätäinen: Päätöksillä ei saa vaikeuttaa opiskelemaan hakeutumista

Eduskunnan budjettikäsittelyt ovat käsillä. Kansanedustaja Tuula Väätäinen muistuttaa, että suurella työllä rakennettua koulutusjärjestelmää ei saa murtaa lyhytnäköisten säästöjen saavuttamiseksi.

– Täytyy muistaa, että koulutus on paras investointi jonka valtio voi tehdä. Se parant…aa tutkitusti ihmisten hyvinvointia, pärjäämistä ja jopa onnellisuutta. Suomen ansioitunut koulutusjärjestelmä on toimiva ja päätökset eivät saa laskea koulutuksen tasoa, Väätäinen sanoo.

– Paras säästö ja talouden tuki pitkällä aikavälillä on hyvinvoiva ja työssäkäyvä kansa. Tämä tavoite on pidettävä mielessä, kun katsotaan ensi vuoden talouspäätöksiä.

– Tuen Krista Kiurua siinä, että pakolliset säästöt kannattaa tehdä hallinnosta ja järjestämisen siirtämisestä suuremmille harteille. Tulevaisuudessakin on pidettävä huolta siitä, että opiskelupaikat ovat riittävän lähellä. Ei voida jatkossakaan ajatella, että joka toisen alaikäisen on muutettava viisitoistakesäisenä pois kotoa päästäkseen kouluun, Väätäinen terävöittää.