Väätäinen: Oppisopimukseen 20 miljoonaa

Nuorisotakuusta päättäminen ja täytäntöönpano on yksi tämän hallituksen tärkeimmistä saavutuksista. On tärkeä asia, että nuorisotakuuta tukevaan oppisopimukseen tässä vaikeassa tilanteessa päätettiin lisätä 20 miljoonaa lisärahoitusta.

Jo nyt on nähtävissä nuorisotakuun hyödyt syrjään  jääneiden nuorten koppaamisessa takaisin elämän syrjään kiinni.

– Se, että jokaiselle nuorelle voidaan taata juuri hänelle sopiva tapa jatkaa opiskeluita tai siirtyä työelämään joustavasti on tärkeä asia. Jokainen meistä ei kulje syystä tai toisesta jo valmiiksi toisten polkemaa polkua ja näissä tilanteissa joustavuus on ainoa vaihtoehto syrjäytymiselle. Yhteiskunnalla ei ole varaa kadottaa yhtään nuorta, kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd.) pohtii.

– Toiset meistä ovat parempia oppimaan asioita teoriassa ja toisille taas sopii paremmin käytännöllisempi oppi. Oppisopimuskoulutus on loistava tapa yhdistää näitä kokemuksia ja samalla saada arvokasta kokemusta työelämästä ja toteuttaa ”kisälli” oppimista. Hallitus on  nyt näyttänyt suuntaa  ja on yritysten vuoro näyttää halunsa olla mukana talkoissa, Väätäinen jatkaa.