Väätäinen: Omaishoitoon parannuksia pikaisesti

– Omaishoidon tukeminen on saatava nopeasti kuntoon, vaatii SDP:n pohjoissavolainen kansanedustaja, erikoissairaanhoitaja Tuula Väätäinen blogissaan.

– Nuoremmat sukupolvet pitävät omaishoitoa usein kielteisesti värittyneenä asiana: On liian vähän tukea, elämä on liian vaikeaa taloudellisesti ja hoivan antajat väsyvät niin, että päätyvät itsekin pian tarvitsemaan hoivaa. Suomessa meidän täytyy luoda mahdollisuudet sille, että tuki ja hoitomuoto ovat maailman parhaita. Toimiva omaishoito on kansantaloudellisesti laitoshoitoa edullisempaa, mutta myös ihmisten toimintakyvyn säilymisen kannalta yleensä parempi ratkaisu. Panostaminen hyvään omaishoitoon ja siihen liittyviin tukipalveluihin kasvaa myös korkoa entistä suurempana ikääntyvien hyvinvointina ja tyytyväisyytenä, Väätäinen toteaa.

– Julkista keskustelua riittää kyllä siitä, miten kouluruoka on pahaa tai mitä  ihmisten yksityiselämään  kuuluu. Toivoisin mieluummin näkeväni enemmän huomiota annettavan sille suurelle määrälle ihmisiä jotka pyyteettä pitävät yhteiskuntaamme pystyssä hoitamalla omaisiaan pienellä tuella. He ansaitsevat huomiota ja panostuksia, hän tähdentää.