Väätäinen: Naisillekin kutsuntakirje armeijaan

SDP:n Väätäinen: Naisillekin kutsuntakirje armeijaan

Kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd.) kannattaa Varusmiesliiton esitystä kutsuntojen ulottamisesta myös naisiin.

Koko ikäluokalle pitäisi lähettää kutsuntakirje. Naisilla osallistuminen olisi edelleen vapaaehtoista, Väätäinen linjaa.

Puolustusvoimilta kaivataan nykyistä enemmän avointa tiedottamista. Jo peruskoulussa nuorille tulee tarjota tietoa mahdollisuuksista, jotta nuoret voivat tehdä punnitun päätöksen osallistumisesta, Väätäinen painottaa.

Armeija antaa valmiuksia moneen eri asiaan. Se on myös toimiva vaihtoehto välivuodelle, jota monet nuoret suosivat opiskelujen välissä.

Yhä muuttuva maailma tarvitsee kansainvälisissä tehtävissä toimivia suomalaisia sotilaita ja myös näihin tehtäviin kaivataan naisia. Konfliktitilanteet tulevat lähelle naisia ja lapsia, jolloin on hyvä, että rauhanturvatehtävissä on myös naissotilaita.

Tuula Väätäinen on puolustusvaliokunnan Sd-ryhmävastaava ja puolustusvaliokunnan jäsen.

Lisätietoja: kansanedustaja Tuula Väätäinen 050 511 3018