Väätäinen: lastensairaalan rahoitus on tärkeä päätös

Hallitus päätti kehysriihessään antaa uudelle lastensairaalalle 40 miljoonaa euroa. Tämä oli välttämätön, mutta silti suuri päätös tässä taloudellisessa tilanteessa. Priorisoinnit hallituksella on kohdillaan.

Lastenklinikalla tehdään päivittäin tärkeää työtä, joka pelastaa lapsia ja antaa heille mahdollisuuden selättää vaikeat sairaudet. Lastenklinikan pienille potilaille, henkilökunnalle ja omaisille sairaalarakennuksen ongelmat näkyvät päivittäin. Hus teki asiasta selvityksen joka osoittaa, että uuden sairaalan tarve on välitön. 1940 luvulla valmistunut sairaala ei enää vastaa missään mitoissa tämän päivän tarpeita. Sairaalassa hoidetaan vaikeasti sairaita lapsia ympäri suomen ja tämän hetkinen tilanne on kestämätön. Sairaala on liian pieni, tarkoitukseensa sopimaton ja lisäksi se hajoaa tai homehtuu käsiin.

– Olen tyytyväinen tästä rahoituspäätöksestä, kun hätä on suuri on tärkeää että kootaan voimat yhteen, tähän yhteiseen savottaan valtio perustellusti osallistuu, kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd.) kertoo.

– Tässä tilanteessa on selvää ettei mikään päätös ole helppo ja paljosta pitää leikata, pidän välttämättömänä että hallitus priorisoi tämän asian panostettavien joukkoon sillä uusi lastensairaala tarvitaan heti, lapsilla ja heidän omaisillaan on tarpeeksi taakka kannettavana jo vakavan sairauden äärellä, puitteiden on oltava kunnossa eikä aiheuttaa lisähuolta, Väätäinen jatkaa.