Väätäinen: Lapsilisien leikkaantuminen toimeentulotuista korvattava

Vähävaraiset lapsiperheet tarvitsevat menoihinsa enemmän tuloja, aivan kuten muutkin lapsiperheet. SDP:n Tuula Väätäinen jätti hallitukselle kirjallisen kysymyksen, jossa hän vaatii hallitukselta välittömästi toimia toimeentulotukea saavien vanhempien lapsilisien pois leikkaantumisen korvaamiseksi.

”Ministeri Risikon ehdotus toimeentulotuen lapsiosan korottamisesta ei poista perimmäistä ongelmaa eli tilannetta, jossa kaikille kuuluva lapsilisä ensin leikkautuu pois”, Tuula Väätäinen huomauttaa.

Kymmenesosa suomalaisista lapsiperheistä eli noin 50 000 saa toimeentulotukia, joten he eivät saa lainkaan lapsilisiä. Suuri osa näistä on yksinhuoltajaperheitä.

SDP:n terveyspoliittisen työryhmän vetäjä Tuula Väätäinen muistuttaa, että hallitus uudisti yksinhuoltajien saamaa lapsilisää hallituskauden aikana. Lain valmisteluvaiheessa Sosiaali- ja terveysvaliokunta huomautti toimeentulotukea saavan neljänneksen lapsilisien leikkaantumisesta, mutta hallitus ei puuttunut asiaan.

Tilanne on pahentunut tuloerojen kasvaessa ja hallitus on ottanut kantaa varakkaiden vanhempien lapsilisien puolesta. ”Lapsilisät kuuluvat kaikille perheille, mutta on käsittämätöntä, että hallitus reagoi vain varakkaampien perheiden lapsilisien säilyttämisen puolesta”, Tuula Väätäinen korostaa.

Toimeentulotukea on pidetty viimesijaisena tuen muotona, mikä aiheuttaa lapsilisän osuuden leikkaantumisen pois.

Samaan aikaan kun yleinen tulotaso on Suomessa noussut, lapsiperheiden köyhyys on moninkertaistunut. Toimeentulotukea tarvitsee nykyisin yhä useampi muiden tukien varassa elävä ja jopa työssäkäyvä.