Väätäinen: Kotihoidontuen tultava perhekohtaisesti räätälöitäväksi

Kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd.) toivoo kotihoidon tuen muotoilua joustavaksi, kun uudistuksen yksityiskohdista päätetään. – Perheitä on erilaisia. Monien taloutta helpottaisi mahdollisuus räätälöidä tukea tarpeen mukaan, Väätäinen toteaa.

Väätäisen mielestä olennaista olisi avata perheille mahdollisuus myös siihen, että molemmat vanhemmat voivat käyttää tukea samanaikaisesti esimerkiksi kesälomien yhteydessä. – Mahdollisuus viettää ajanjaksoja yhdessä koko perheen kesken on tärkeää, hän sanoo.

Hallitus on päättänyt jakaa kotihoidon tuen tasan vanhempien kesken. Jos toinen vanhemmista ei jatkossa pidä hänelle kohdennettua vapaata, perhe menettää etuuden tältä osin. – Kotihoidon tuen perusteita muotoiltaessa on kuitenkin pidettävä itsestään selvänä että yksinhuoltajaperheet voivat käyttää molemmille vanhemmille kuuluvan tuen kokonaisuudessaan, Väätäinen huomauttaa.

– Uudistuksen pidemmän aikavälin tavoitteena on lisätä perheiden vapaata mahdollisuutta valita, miten kotihoitonsa järjestävät. Tällä hetkellä todellista valinnan vapautta ei aina ole, sillä isän ja äidin palkkakuilun vuoksi naisten kotiin jäänti on usein välttämättömyys. Uudistus tähtää myös miesten ja naisten palkkaerojen poistamiseen ja näin pitkässä juoksussa mahdollistaa perheille todellisen valinnan vapauden, Väätäinen summaa.