Väätäinen: Itsemurhariskiin tartuttava kaikilla tasoilla

Tuula Väätäinen (sd.) kiirehtii Mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan vaatiman monialaisen itsemurhien ehkäisytyöryhmän perustamista.

– Valtakunnalliselle osaamiskeskukselle on tarvetta. Lisäksi tarvitaan ammatillista lisäkoulutusta kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille itsemurhariskin havaitsemiseksi, Väätäinen painottaa.

– Erityisesti perussosiaali- ja terveydenhuollossa pystytään varhaisessa vaiheessa huomaamaan itsemurhavaarassa olevat ihmiset.

– Etenkin perheiden, lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääminen on tärkeää ennaltaehkäisyä umpikujien välttämiseksi. Nuoret tarvitsevat matalan kynnyksen palveluita, samalla kun nuorisotakuulla luodaan toivoa tulevaisuuteen.

– Moniammatillinen keskus pystyy koordinoimaan, että kaikilla tasoilla toimitaan oikein. Valtakunnallisesti aloittaminen on pitkä tie, yhtä aikaa tarvitaan toimia kaikilla tasoilla, Väätäinen muistuttaa.

Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta vaati tänään valtioneuvostoa asettamaan monialaisen työryhmän valmistelemaan kansallista itsemurhien ehkäisyohjelmaa, jonka tavoitteena tulee olla itsemurhien puolittaminen.

Tuula Väätäinen on Mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan ja valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaoston jäsen.