Väätäinen: Hyvät käytännöt talteen ja jakoon!

SDP:n kansanedustaja Tuula Väätäinen peräänkuuluttaa hyvien käytäntöjen jakamista sote-uudistuksessa.

– Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamistyö on ollut suuri hanke ja on tärkeää että se etenee. Keskellä merkittävää muutosta on kuitenkin muistettava pitää kiinni niistä asioista jotka toimivat nykyisessä mallissa, Väätäinen korostaa.

– Tarve uudistukselle on ollut kova, eläähän tälläkin hetkellä 80% suomalaisista kunnissa, joissa kiireettömään lääkärin hoitoon pääsyä joutuu odottamaan yli 2 viikkoa. Kuitenkin mukana on myös paljon kuntia ja alueita, joissa asiat on hoidettu paitsi asukkaista palvellen, myös hyvin kustannustehokkaasti. Nyt tehtävässä uudistustyössä täytyy olla tarkkana siitä, etteivät mallikkaasti asiansa hoitaneiden kuntien hyvät käytännöt ja toiminnot katoa, hän painottaa.

– Useissa osissa terveydenhuollon palveluketjua voidaan saavuttaa tehokkuutta, parempaa palveluita ja säästöjä vain käytäntöjä uudistamalla. Tämä nähdään jo nyt eri alueiden välillä, kun samoilla rahamäärillä päästään toisaalla parempiin tuloksiin kuin toisaalla. Juuri siksi täytyykin hyviä käytänteitä levittää ja samalla pitää huoli kokonaisuudesta. Uudistus ei saa merkitä sitä, että nyt mallikkaasti toimivat kunnan joutuvat talousvaikeuksiin, Väätäinen tiivistää.