Väätäinen: Hallitus ohjaa sote-palvelut oikealle uralle

Hallitus on tehnyt oikean ratkaisun 20 000-50 000 asukkaan kunnan osalta. Niille säädetään oikeus järjestää perustason sosiaali- ja terveyspalveluita. Niissä järjestetään jatkossa myös ns. perustason erikoissairaanhoidon palveluita kun se on kunnan perustason sosiaali- ja terveydenhuollon ja koon kannalta on tarkoituksenmukaista. Tällä ratkaisulla annetaan mahdollisuus jo nyt hyvin sotepalvelunsa järjestäneille kunnille huolehtia laajemmin kuntalaistensa palveluista.

Varmistaakseen kattavan ja laajan palvelun näidenkin kuntien on kuuluttava sote-alueeseen, joka toimisi vastuukuntamallilla. Sote-alueella vastuukuntana toimii se kunta, jolla on siihen kaikkein parhaimmat edellytykset. Viisi erityisvastuu-aluetta huolehtivat vaativasta sote-palvelusta koko maassa. Nykyiset sairaanhoitopiirit jatkavat vuoteen 2017 saakka. Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa koko sosiaali- ja terveydenhuollon ohjauksesta ja koordinaatiosta.

– Tällä mallilla uskon, että palveluiden saatavuus ja laatu voidaan varmistaa koko maassa, toteaa kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd.).

– Koko uudistuksen punaisenalankana on ollut, että hyvin toimivia käytäntöjä ei romuteta, sitä mikä ei ole rikki ei kannata korjata. Nyt kunnilla on oiva mahdollisuus katsoa oma palvelutuotanto ja miettiä miten sen saisi vielä paremmin toimimaan. Kuntalaisilla on oikeus laadukkaaseen ja oikea-aikaiseen hoitoon ja hoivaan. Se on inhimillistä, mutta samalla myös taloudellisesti tehokasta, Jatkaa Väätäinen.