Väätäinen: Ensi- ja turvakotitoiminta arvoonsa!

– Ensi- ja turvakotityö tulee palauttaa yhteiskunnallisen arvostuksen keskiöön. Ensi- ja turvakotien liito on ottanut haasteen vastaan yhteiskunnalta järjestämällä paitsi esikotitoimintaa jo yli puoli vuosisataa, myös järjestämällä maamme päihderiippuvaisten äitien hoidon jo yli kymmenen vuoden ajan, toteaa SDP:n kansanedustaja ja Ensi- ja turvakotien liiton varapuheenjohtaja Tuula Väätäinen.

Väätäinen puhui aiheesta Lapin ensi- ja turvakodin 60-vuotisjuhlaseminaarissa Rovaniemellä torstaina.

– Koko liiton historian aikana yhteiskunta ei ole huomannut tehtävän kuuluvan julkiselle sektorille.

Edelleen vuosittain keskustellaan siitä, miten rahoitus saadaan järjestymään. Asian tilaan on saatava muutos, Väätäinen painottaa.

– Etenkin päihdeäitien hoitotoiminta on näyttänyt kiistämättömästi sen, miten oikea-aikainen ja riittävän tehokas tuki vähentää huostaanottoja, antaa äidille mahdollisuuden päihteettömään jaksoon ja varmistaa lapselle tulee tuiki tärkeän kokemuksen omasta vanhemmasta heti syntymän jälkeen.

– Kehitetty päihdeäitien hoito on kansainvälisesti katsottuna ammattitaitoinen, tehokas ja taloudellisesti suhteellisen edullinen. Kaikilla päihderiippuvaisilla, mutta erityisesti synnytykseen valmistautuvilla äideillä on perustuslaillinen oikeus hoitoon, puhumattakaan lapsesta, jonka elämä on turvattava.  Onkin aika palauttaa toiminnan arvostus sekä tuoda toiminta julkisen rahoituksen piiriin pysyvästi, Väätäinen summaa.