Väätäinen: Ensi- ja turvakotien toimivat käytännöt taattava

Kansanedustaja, Ensi- ja turvakotien liiton varapuheenjohtaja Tuula Väätäinen haluaa turvata ensi- ja turvakotien hyvät käytännöt rahoituksen uudistuksessa.

– Turvakodit tarjoavat suojaa henkilöille jotka ovat joutuneet useimmiten läheisen henkilön fyysisen ja /tai psyykkisen väkivallan kohteeksi. Ensikodit puolestaan tukevat vaikeassa asemassa olevien naisten äidiksi tuloa tarjoamalla tukea ja apua. Koska tehtävät ovat näin keskeisiä, olemme toivoneet rahoituksen muuttamista julkiseksi ja siten ennustettavammaksi niin kauan kuin muistan. Onkin hienoa, että tämä rakenteellinen uudistus ja siten myös Istanbulin sopimus on nyt saatettu voimaan.

– Nyt uudistuksen toteutuessa tulee kuitenkin varoa menettämästä niitä hyviä käytänteitä, joita ensi- ja turvakodeissa on. Suomalainen ensi- ja turvakotijärjestelmä on ainutlaatuinen kokonaisuus, eikä uudistus saa turhaan murtaa sitä mikä jo toimii, Väätäinen toteaa.

– Varsinkin päihdeäitien hoitotoiminta on näyttänyt yksiselitteisesti sen, miten oikea-aikainen ja riittävän tehokas tuki vähentää huostaanottoja radikaalisti. Se myös tarjoaa lapselle tulee tuiki tärkeän kokemuksen omasta vanhemmasta heti syntymän jälkeen. Muutoinkin päihdeäitien hoito on Suomessa kansainvälisesti katsottuna ammattitaitoinen, tehokas ja taloudellisesti suhteellisen edullinen. Pidetään siitä jatkossakin kiinni, hän lopettaa.