Väätäinen: Avaukset kuivaketjun tuomisesta rakentamiseen erittäin tervetulleita

SDP:n savo-karjalalainen kansanedustaja Tuula Väätäinen kannattaa lämpimästi ministeri Pia Viitasen sekä kansanedustaja Rakel Hiltusen hiljattain esiin nostamaa avausta sääsuojauksen vaatimisesta rakennustyömaille.

– Siilinjärvellä on juuri rakenteilla Hamulan alakoulu jota on rakennettu alusta asti sääsuojauksessa. Rakennus on harjakorkeudessa ja sen on määrä valmistua elokuun alkuun. Kunta päätti panostaa turvalliseen rankentamiseen ja lisäsi kustannusarvioon rakennusaikaisen sääsuojauksen. Arkkitehti ja rakentaja pitävätkin päästöstä esimerkillisenä, Väätäinen kertoo.

– Sääsuojaus nopeuttaa rakentamista samalla kun ehkäistään kosteushaittojen syntymistä. Rakennusolosuhteet ovat maassamme hyvin poikkeukselliset suhteessa moniin muihin maantieteellisiin alueisiin. Juuri tästä syytä tulee meidän kiinnittää erityistä huomiota rakenteiden kuivana pysymiseen myös rakennusvaiheessa, Väätäinen huomauttaa.

– Suomalaisten lasten sukupolvikokemukseksi on joskus irvaillen kuvattu sitä, miten jokaisella suomalaisella lapsella on oikeus käydä homekoulua. Tästä ja monista muista maamme rakennuskannan sisäilmaongelmista on päästävä eroon ja rakennusvaiheen aikainen sääsuojaus on tämän tavoitteen saavuttamiseksi erinomainen keino, Väätäinen summaa.