Urpilainen vaatii hallitukselta välitöntä suunnanmuutosta

Sosialidemokraattien puheenjohtaja Jutta Urpilainen vaatii hallitukselta välitöntä suunnanmuutosta euroalueen kriisimaiden vaikeuksien hoidossa.
– Pankit ja sijoittajat on viimein saatava vastuuseen näiden valtavasta riskinotosta kummunneesta euroalueen rahoituskriisistä. Portugalin tukeminen ei ole hyväksyttävää, jos pankkien ja sijoittajien vastuu ei toteudu.

– Eurooppalaisen veronmaksajan kannalta on kestämätöntä, että jälleen uusi kriisivaltio on tavallisten palkansaajien kukkarolla, kun kohoavilla koroilla suuria voittoja tehneet sijoittajat ovat rikastuneet entisestään. Suomen hallituksen johtoministerien ja heidän eurooppalaisten aateveljiensä päinvastaisista vakuutteluista huolimatta kriisi ei ole osoittanut minkäänlaisia laantumisen merkkejä. Ahneus on saanut rauhassa mellastaa.

Urpilainen huomauttaa, että demarien viime vuoden varoitukset kriisin todellisista mittasuhteista ovat osumassa valitettavan oikeiksi.
– Esimerkiksi Kreikka ei ole saanut 110 miljardin apupaketistaan huolimatta talouttaan kuntoon. Maa on euroalueen virkamieslähteiden mukaan väistämättä ajautumassa velkojen uudelleenjärjestelyyn. Kreikasta voi pahimmillaan olla tulossa miljardiluokan lasku suomalaisille veronmaksajille.

– Jos Kiviniemi ja Katainen eivät kykene välittömään suunnanmuutokseen, lisääntyy veronmaksajien rahoitus sellaisissa olosuhteissa, joissa lainojen takaisinmaksu käy yhä epätodennäköisemmäksi, Urpilainen toteaa.

– Tarvitsemme rahoitusjärjestelmän perusteellisen remontin niin, että voittojen yksityistäminen ja tappioiden sosialisointi saadaan viimein poikki. Pankkien johdon palkitsemisjärjestelmiä on hillittävä, koska nämä kannustavat ylisuureen riskinottoon. Spekulatiivisen kaupankäynnin hillitsemiseksi on toteutettava rahoitusmarkkinavero.