Urpilainen vaatii edelleen pankkeja vastuuseen

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen edellyttää, että pankit ja keinottelijat kantavat vastuunsa euroalueen kriisimaiden tukemisesta.

– Tarvitsemme viimein ison remontin rahoitusjärjestelmään, jotta tauti saadaan taltutettua. Suomen on toimittava tehokkaasti sen eteen, että rahoitusmarkkinoiden sääntelyä kiristetään. Euroalueella on otettava käyttöön pankkivero ja Suomen on aktiivisesti edistettävä globaalin rahoitusmarkkinaveron syntymistä.

Urpilainen muistuttaa, että SDP vaati keväällä Kreikan lainalle vakuuksia.
– Hallituspuolueet tyrmäsivät tuolloin ajatuksen mahdottomana, mutta nyt Irlannin osalta mieli näyttää muuttuneen. On hyvä, että hallitus ja valtiovarainministeri Jyrki Katainen ovat ajatelleet asiaa uudelleen. SDP:n linjaukset Kreikka-paketin suhteen ovat osoittautumassa oikeiksi ja kestäviksi.

– On myös syytä huomata, että epävakaus Euroopassa jatkuu edelleen. On hyvin kyseenalaista, voidaanko tämä epävakaus poistaa käymällä jatkuvasti eurooppalaisten veronmaksajien kukkarolla.