Urpilainen työväenliikkeen superpäivässä: Suomella on totuuden hetki

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen avasi puolueensa linjaa hyvinvointivaltion uudistamisessa puhuessaan Tampereella SDP:n Työväenliike nyt -tapahtumassa. Urpilainen sanoi, että puolueen on otettava johtajuus hyvinvointivaltion uudistamisessa, koska muuten muut tekevät sen omilla resepteillään. Sosialidemokraattien johtaessa uudistustyötä voidaan siinä hänestä yhdistää taloudellisen kasvun ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden tavoitteet.

Urpilainen tunnusti kolme kipukohtaa, jotka Suomen ja myös työväenliikkeen on kohdattava. Hän listasi kolme totuutta, joita on katsottava silmästä silmään:

Ensimmäinen koskee työn arvostusta: Hyvinvointivaltio ei ole riippumatto.

Toinen koskee hyvinvointivaltion tehtäviä: Metsää on harvennettava, jotta se voisi hyvin.

Kolmas koskee taloutta ja teollisuutta: Tarvitsemme markkinataloutta, mutta eettisesti.

Puheessaan Urpilainen piirsi tiekarttaa suomalaisen hyvinvointivaltion uudistamiseksi. Siihen kuuluvat muun muassa työnteon kannustaminen, terveys- ja koulupalvelujen uudistaminen sekä harmaan talouden ja veroparatiisien torjuminen. Hän patisteli myös elonkeinoelämää uudistumaan ja etsimään uusia kasvumahdollisuuksia.

Työväenliikkeelle hän näki kaksi roolia: Suomen rohkean uudistustyön johtajuuden ja oman periaateohjelman päivitystyön.

Urpilaisen puhe kokonaisuudessaan löytyy täältä.