Urpilainen turvaisi työntekijän oikeudet omaan työhönsä

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen haluaa, että työntekijän oikeudet omaan työhön turvataan tekijänoikeuslainsäädäntöä uudistettaessa.

– Tekijänoikeudet ovat vähimmäissuoja tekijälle ja tekijän oikeudet tuotokseensa on kirjattu YK:n sopimuksiin. Tästä on pidettävä kiinni.

Urpilainen hakisi kompromissia, jossa tietoyhteiskuntakehityksen tukeminen ei ole ristiriidassa työntekijän oikeuksien kanssa. Hän pitää tärkeänä uuden teknologian hyödyntämistä, mutta vaatii lainsäädännön uudistamisen lähtökohdaksi tekijänoikeuksien turvaamista.

– Tekijänoikeudet ovat aina esimerkiksi taiteilijan pääomaa tai perustoimeentuloa. Tekijänoikeuslainsäädännön uudistamisessa lähtökohtana on oltava tekijän suojelu ja tekijänoikeudellisen sopimisen kunnioittaminen.

Urpilainen pitää tärkeänä, että hallitus tuo huolellisesti valmistellun esityksen syksyllä eduskuntaan. Esitys työsuhdeolettaman ottamisesta tekijänoikeuslakiin on ollut pitkään opetusministeriön valmistelussa.

Urpilainen puhui Imatra Big Band –festivaalien avajaisissa Imatralla.