Urpilainen tuloerojen kasvusta: Verot maksukyvyn mukaan

SDP:n puheenjohtajan Jutta Urpilaisen mukaan tasa-arvoinen yhteiskunta on ollut Suomelle voimavara ja kilpailuvaltti.
– Maata on rakennettu ”kaikki samassa veneessä” -hengessä ja kaikki suomalaiset ovat olleet sitoutuneita yhteiseen projektiin. Nyt meitä yhdessä pitänyt liima on hapertumassa. Osa on tippumassa veneestä.

– Terveyspalvelujen ja koulutuksen laatu vaihtelevat asuinpaikasta ja osin myös varallisuudesta riippuen. Suomalaisten tasavertaisuus julkisten palvelujen käyttäjinä rapautuu. Tulo- ja terveyserot kasvavat. Suomessa on köyhiä jo melkein miljoona. Nykyiselle kehitykselle on kuitenkin vaihtoehto. Suomen eriarvoistuminen voidaan pysäyttää.

– Verotuksen on oltava oikeudenmukaista. Tällä hetkellä enää vajaa kymmenesosa veroista kerätään puhtaasti progressiivisena eli veronmaksukykyyn perustuen. Valtiontalouden tasapainotus edellyttää kokonaisveroasteen nostamista.

– Jakaaksemme laman taakkaa oikeudenmukaisemmin tulee entistä suurempi osa verotuksesta hoitaa veronmaksukyky huomioiden. Ei tasaverolla, jossa köyhä ja rikas maksavat saman veroprosentin. Ne, joilla tuloja on, osallistukoot isommalla osuudella talouden tervehdyttämistalkoisiin.

Urpilainen huomauttaa, että kaikki hallituspuolueet ovat kannattaneet pääomatulojen verojen uudistamista. – Miksi teot puuttuvat edelleen?

Ylijäämästä alijäämään

– Suomi on tällä vaalikaudella kulkenut menestyksestä ahdinkoon, valtiontalouden ylijäämästä alijäämään. Edellisen hallituksen päättäessä kauttaan ylijäämä oli kolme miljardia euroa. Nyt alijäämä nousee uusimman lisäbudjetin myötä yhdeksään miljardiin. Tämän vuoden lopussa, tämän hallituksen perintönä meillä on jokaista suomalaista kohtaan lähes 17 000 euroa valtionvelkaa.

– Tämä ei ole se Suomi, joka meille neljä vuotta sitten luvattiin. Talouspolitiikan ajoitus ei toiminut. Vaalikauden alussa päätettiin massiivisista veronkevennyksistä, joista ei luovuttu, vaikka maailma ympärillä romahti. Hallitus perusteli veronkevennyksiä kasvua vauhdittavalla vaikutuksella, vaikka menoelvytys olisi tutkitusti tuottanut tehokkaampia vaikutuksia. Hyvinvointivaltiota ei koskaan, eikä missään voida pelastaa pelkillä veronalennuksilla.

Hallituksen on uskallettava tehdä vaikeita päätöksiä

– Vaikeat ajat vaativat vaikeita päätöksiä. Hyvinvointivaltion rakentaminen tai 1990-luvun laman selättäminen vaativat vahvaa yhteistä tahtoa ja johtajuutta. Samaa kaivataan tänään. Maa tarvitsee toimivan hallituksen, joka uskaltaa tehdä myös vaikeita päätöksiä.

– Tällä vaalikaudella nähty suurten asioiden siirtäminen eteenpäin on monella tavalla vahingollista. Verouudistus, kuntauudistus, eläkeuudistus ja lukemattomat muut tärkeät hankkeet on kaikki siirretty seuraavan hallituksen harteille. Tämä ei ole johtamista. Päättäjien on näytettävä esimerkkiä. Heidän tulee johtaa, ei olla johdateltavissa.