Urpilainen torjuu ylisuuret leikkaukset

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen mukaan vastuulliseen kasvu- sekä työllisyyslinjaan kuuluu julkisen talouden sopeutus viisaalla tavalla. Hän myös varoittaa ylisuurista säästöratkaisuista kehysriihessä.

Erityisesti Urpilainen vaatii tarkennusta jopa viiden miljardin euron leikkausten vaatijoilta.
– On demokratian kannalta välttämätöntä, että ne, jotka ehdottavat viiden miljardin leikkauksia, kertovat, mistä tuo summa leikataan. Kertokaa, että leikkauksenne pienentäisivät suomalaisten eläkkeitä. Kertokaa, että leikkauksenne iskisivät kipeästi lapsiperheiden, työttömien, eläkeläisten ja pienituloisten suomalaisten arkeen.

Sosialidemokraattien puoluevaltuustossa Helsingissä puhunut Urpilainen vakuutti SDP:n olevan kasvun puolue.
– Sosialidemokraatit lähtevät siitä, että Suomi selviää vain ja ainoastaan kasvulla ja uusilla työpaikoilla.

– Kehysriihessä teemme valinnan kasvun tukemisen ja sen tyrehdyttämisen välillä. SDP sanoo kyllä kasvulle ja uusille työpaikoille. Samoin sanomme kyllä vastuulliselle ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta vaalivalle politiikalle.

Urpilaisen mukaan välttämättömät sopeuttamistoimet on toteutettava ehdottoman oikeudenmukaisesti.

– Siksi lisäverorasitus on aina mitoitettava maksukyvyn mukaan. Niiden, joilla on runsaasti tuloja ja varallisuutta, on perusteltua osallistua nykyistä suuremmalla osuudella yhteisiin talkoisiin.

Hän muistutti esittämänsä yli 100 000 euroa vuodessa ansaitsevien solidaarisuusveron olevan vain yksi väline laajassa työkalupakissa.
– Meidän on karsittava verosuunnittelua. Olisi perusteltua nostaa veroprosenttia hyvin suurten kuten esimerkiksi yli miljoona euroa olevien perintöjen kohdalla.

Nuorisotakuu tärkeysjärjestyksessä kärkeen

Kehysriihessä Urpilainen nostaa tärkeysjärjestyksessä kärkeen nuorisotyöttömyyteen pureutumisen. – Moraalin ja oikeudenmukaisuuden lisäksi kyse on taloudesta. Nuorisotyöttömyys tarkoittaa sekä taloudellista että sosiaalista kestävyysvajetta.

– Yhteiskuntatakuun tarkoitus on korjata kestävyysvajetta. Jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja jokaiselle alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan jatkossa työ-, harjoittelu-, opiskelu- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. Oman kolmikantansa asian ratkaisemiseksi käytännössä muodostavat opetushallinto, ammattiyhdistysliike ja työnantajat. Myös valtion, kuntien, yritysten ja koulujen on kaikkien tehtävä oma osansa.