Urpilainen toivoo hallitukselta rohkeutta ottaa tehty päätös ruoan alv:n alentamisesta uudelleenkäsittelyyn

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen on huolestunut suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen kestävyydestä. Anders Chydenius – vapaakauppaseminaarissa Kokkolassa puhunut Urpilainen pitää tärkeänä turvata pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta myös laman jälkeen.

Valtiovarainministeriön budjettiesityksen mukaan valtio ottaa velkaa ensi vuonna 13 miljardia euroa. Samaan aikaan hallitus on murentamassa valtion tulopohjaa keventämällä pysyvästi valtion veroja.

– Työllisyyden hoitoon velanotto on tässä tilanteessa viisasta. Sen sijaan velanotto verojen keventämiseen on epäviisasta talouspolitiikkaa. SDP on määrätietoisesti vastustanut mm. ruoan arvonlisäveron alentamista, koska sen hyöty ei kohdistu suoraan kaikkein pienituloisimmille ihmisille, mutta vie valtiolta noin 500 miljoonaa euroa tuloja. Toivottavasti hallituksella riittää rohkeutta ottaa tehty päätös ruoan alv:n alentamisesta uudelleenkäsittelyyn elokuun budjettiriihessä, totesi Urpilainen.

Massatyöttömyyden syntyminen Suomeen on Urpilaisen mukaan pahin mahdollinen vaihtoehto. Urpilaisen mukaan nyt otettava velka voidaan tulevaisuudessa maksaa takaisin vain saamalla työllisyys kasvu-uralle.

– Hyvä työllisyyskehitys mahdollistaa velan takaisinmaksamisen. Meidän on nyt kaikin mahdollisin tavoin torjuttava massatyöttömyyttä ja pidettävä ihmiset töissä. Tämä edellyttää talouden elvyttämistä työllistävien, julkisten investointien kautta. Tarvitaan merkittäviä lisäsatsauksia esimerkiksi kuntien korjausrakentamiseen ja työllisyyden hoitoon. Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok) esitys vetää kuitenkin elvytyshanat käytännössä kiinni ja lisää näin tarpeettomasti työttömyyttä.

Urpilainen käsitteli puheessaan myös nykyisen finanssikriisin syntyä sekä asioita, jotka on syytä ottaa opiksi kriisien välttämiseksi tulevaisuudessa. Yhtenä uutena keinona hän mainitsi kansainvälisen varainsiirtoveron. Hän toivoi myös hallitukselta aktiivisuutta toimien eteenpäinviemiseksi kansainvälisellä tasolla.

-Nopeasti liikkuva spekulatiivinen raha ei tue kestävää kasvua ja hyvinvointia. Meidän on myös rohkeasti keskusteltava uudenlaisista innovaatioista. Kansainvälinen valuutansiirtovero esimerkiksi lisäisi vakautta ja tuottaisi jo erittäin pienellä veroasteella suuria kertymiä. Pelkästään Helsingin pörssissä toteutettuna 0,5 %:n varainsiirtoveron tuotto olisi joidenkin arvioiden mukaan jopa 1,5 miljardia euroa, totesi Urpilainen.