Urpilainen: Tekijänoikeudet ovat kulttuurityöläisen palkkaa

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen pitää tärkeänä, että seuraavaan hallitusohjelmaan sisällytetään luovien alojen innovaatioiden edistäminen. Urpilainen puhui keskiviikkona SDP:n tekijänoikeusseminaarissa Helsingissä.

– Maailmanpankin mukaan luovat alat muodostavat 7 prosenttia maailman taloudesta ja vuotuiseksi kasvuksi on ennustettu noin 10 prosenttia. Tarvitsemme myös Suomessa rohkeutta nähdä taide, kulttuuri ja luovat alat maamme seuraavan menestystarinan osatekijöinä. Luoviin aloihin tulee panostaa voimakkaasti.

Urpilainen muistutti, että tekijänoikeudet ovat kulttuurityöläisen palkkaa.
– Tekijänoikeudet turvaavat omalta osaltaan mahdollisuuden korkeatasoiseen ammatilliseen luomistyöhön.

– SDP on aina ollut edistämässä luovan työ edellytyksiä ja tekijänoikeuksia. Näin haluamme toimia myös tulevaisuudessa. SDP ei tue oikeistohallituksen kaavailemia heikennyksiä nykyiseen työsuhdetekijänoikeuteen.

Hyvitysmaksujärjestelmää SDP uudistaisi niin, että sen tuotot kerättäisiin teknologianeutraalin järjestelmän avulla.

– Emme näe järkevänä siirtää kaikkien veronmaksajien rasitukseksi taakkaa, joka voidaan kerätä laitteiden mukana kerättävällä maksulla niiden käyttäjiltä.