Urpilainen: Tarvitaan eettisempi talousjärjestelmä

Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen sanoo, että nykyinen talousjärjestelmämme on rikki. Urpilaisen mukaan sen tilalle tarvitaan kestävämpi ja eettisempi tapa talouden toimintaan. Urpilainen puhui tiistaina Helsingin yliopistolla järjestetyssä Voiko taloutta ja etiikkaa yhdistää? -seminaarissa, johon osallistui lähes 600 ihmistä.

Urpilaisen mukaan esimerkiksi rahoitusmarkkinoiden kehitys ja veroparatiisit, eriarvoisuuden kasvu sekä ilmastonmuutos haastavat nykyisen talousjärjestelmämme tasa-arvoisuuden.

– Eriarvoisuuden kasvu näkyy esimerkiksi tulo- ja terveyseroissa. Ylimpien yritysjohtajien palkkakehitys on irtautunut tavallisen palkansaajan palkkakehityksestä. Nämä globaalit ongelmat näkyvät myös Suomessa ja ne vaativat talousjärjestelmän muuttuvan, Urpilainen sanoi

Seminaari pohti eettistä markkinataloutta

Valtiovarainministeri ja kirkkokuntien johto pohtivat seminaarissa, onko taloutta ja etiikkaa mahdollista yhdistää. Tilaisuuden paneelikeskustelussa arkkipiispa Kari Mäkinen, piispa Teemu Sippo ja Metropoliitta Ambrosius keskustelivat yhdessä valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen kanssa.

Arkkipiispa Kari Mäkinen toivoi, että taloudessa toimisivat samat säännöt kuin muilla elämän osa-alueilla.

– Minusta on ihmeellistä ajatella, että olisi jotain inhimillisen toiminnan alueita, kuten talous, joita eivät koskisi samat periaatteet kuin muita elämän osa-alueita. Se koskee myös etiikkaa, Mäkinen sanoi.