Urpilainen tarttui presidentti Halosen Itämeri-haasteeseen

Kansanedustaja Jutta Urpilainen tarttui saman tien tasavallan presidentti Tarja Halosen Itämeri-haasteeseen. Esittäessään vuosittaisen Itämeri-päivän viettämistä Halonen haastoi myös kansanedustajia ja nuoria toimintaan Itämeren puolesta.

– oivon, että tasavallan presidentin Itämeri-haasteeseen vastataan laajalla rintamalla. Presidentin tavoin haluan omalta osaltani tukea nuorten toimintaa, jolla tähdätään Itämeren tilan parantamiseen.

Pohjalaisena kansanedustajana Urpilainen haluaa tukea erityisesti Perämeren ja Merenkurkun rannikon nuorten toimintaa Itämeren puolesta.
– Haastan pohjalaiset koulut viettämään Itämeri-päivää. Haluan myös kannustaa Perämeren ja Merenkurkun rannikkokaupunkien nuoria Itämeri-lähettiläiksi. Tukeakseni Luontoliiton Itämeri-lähettilästoimintaa Pohjanmaalla olen valmis kutsumaan koolle Nuorten Itämeri -kohtaamisen vaikkapa Kokkolan Villa Elbassa.

Aloite suomalais-ruotsalaisesta parlamentaarikkoverkostosta

Urpilaisen mukaan Itämeren suojelu antaa luontevan mahdollisuuden myös Suomen ja Ruotsin yhteistyölle. Toteutetut LIFE-ympäristöhankkeet antavat hyvän pohjan Merenkurkun ja Perämeren ympäristöyhteistyön laajentamiselle.

”Olen sopinut vaasalaisen Miapetra Kumpulan ja oululaisen Matti Ahteen kanssa, että haastamme ruotsalaiskollegamme Pohjanlahden toiselta puolta mukaan Itämeri-talkoisiin. Esittämämme parlamentaarikkojen verkosto voisi toimia Perämeren ja Merenkurkun suojelun vauhdittajana. Tehdyn Perämeren toimintasuunnitelman toteutumista on syytä seurata monella rintamalla. Yhtenä konkreettisena ideana voisi olla myös tuki suomalaisten ja ruotsalaisten nuorten toiminnalle Perämeren ja Merenkurkun suojelun hyväksi.”

Pohjalaiset kansanedustajat Jutta Urpilainen (sd) Kokkolasta, Matti Ahde (sd) Oulusta ja Miapetra Kumpula-Natri (sd) Vaasasta lähettivät Itämeri-haasteen perjantaina kolmelle ruotsalaiselle demarikansanedustajalle Örnsköldvikissä, Uumajassa ja Överkalixissa.
– Tunnustelemme kiinnostusta. Jos innostusta on Pohjanlahden molemmin puolin, parlamentaarikkoverkostoa olisi hyvä laajentaa avoimeksi kaikille rannikkoalueiden kansanedustajille, Urpilainen kaavailee.