Urpilainen tapasi EU:n korkean edustajan Ashtonin

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen tapasi EU:n ulkosuhteiden ja turvallisuuspolitiikan korkean edustajan Catherine Ashtonin Kreikassa.Tapaamisessa oli esillä EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan tulevaisuus Lissabonin sopimuksen jälkeen. Ashton korosti EU:n ulkosuhdehallinnon perustamista, EU:n naapuruuspolitiikkaa sekä yhteistyötä strategisten kumppaneiden kuten Yhdysvaltojen ja Venäjän kanssa.

Urpilainen ja Ashton keskustelivat myös Euroopan sosialidemokraattisten naisjohtajien yhteistyön kehittämisestä. Urpilainen kertoi keskustelleensa ajatuksesta aikaisemmin mm. Ranskan Martine Aubryn, Ruotsin Mona Sahlinin sekä Tanskan Helle Thorning-Schmidtin kanssa.

Ashton ja Urpilainen osallistuivat molemmat Kreikan pääministeri George Papandreoun kutsusta Symi Symposiumiin, joka järjestetään 12.-15.7. Kreikassa. Kreikan pääministeri George Papandreou kutsui Symi Symposiumin koolle tänä kesänä kolmattatoista kertaa. Papandreoun mukaan 90-luvulla ajatuksena oli synnyttää edistyksellisten puolueiden ja tutkijoiden talousfoorumi, joka olisi vaihtoehto Davosissa vuosittain pidettävälle Maailman talousfoorumille.