Urpilainen tapasi Brownin Lontoossa

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen tapasi Iso-Britannian pääministeri Gordon Brownin Lontoossa tiistaina. Urpilainen oli Lontoossa Labour-puolueen vieraana maanantaista keskiviikkoon.

Kansainvälinen talouskriisi ja työllisyyden hoito nousivat ykkösaiheiksi Urpilaisen ja Brownin eilisessä tapaamisessa.
– Lisäksi keskustelimme pääministerin kanssa mm. koulutuksesta. Brown korosti koulutuksen merkitystä työllisyyskriisin ratkaisussa. Työntekijöiden osaamista laajentamalla voidaan helpottaa ihmisten uudelleen työllistymistä kriisin jälkeen.

Urpilainen pitää Iso-Britannian hallituksen elvytyspanostuksia oikeansuuntaisina.
– Työväenpuolueen johdolla tehtiin huhtikuussa miljardiluokan lisäsatsauksia sekä nuorisotyöttömyyden hoitoon että vihreään kasvuun.

– Samoja teemoja ovat sosialidemokraatit ympäri Eurooppaa pitäneet jatkuvasti esillä. Työttömyyden kasvu on pysäytettävä. Euroopan unionin työttömyys uhkaa nousta ensi vuonna 27 miljoonaan. Se tarkoittaa sitä, että joka kymmenes eurooppalainen uhkaa pudota työelämästä. Työllisyys on nostettava kesäkuussa Euroopan parlamentin vaalien ykkösaiheeksi.

– Meillä Suomessakin viime laman kokemuksien nuorisotyöttömyydestä pitäisi olla hyvin kaikkien tiedossa: Putoaminen nuorena työelämän ulkopuolelle johtaa pahimmillaan vuosikymmenien mittaiseen työttömyyskierteeseen ja pysyvään syrjäytymiseen. Peräänkuulutin viikonloppuna kansanliikettä nuorisotyöttömyyden pysäyttämiseksi. Nuorisotyöttömyys on noussut esimerkiksi Uudellamaalla vuoden takaisesta yli 80 prosentilla. Kotoisen porvarihallituksen pitäisikin suhtautua ongelmaan vakavasti ja ryhtyä todellisiin tekoihin.

– Brittihallituksen panostukset vihreän kasvun edistämiseen näyttävät mallia muille unionin jäsenmaille. Meidän on kyettävä vastaamaan samanaikaisesti työllisyys- ja ilmastohaasteeseen. Viherelvytys on ymmärretty tehokkaaksi välineeksi useissa unionin jäsenmaissa, mutta Suomessa itseään sinivihreäksi kutsuva hallitus ei ole tehnyt viherelvytyksestä edes laskelmia.

– On valitettavaa, että porvarihallitus jatkaa Suomessa härkäpäisesti veroaleaan asiantuntijoiden ja opposition lukuisten varoitusten jälkeenkin. Julkisia investointeja ei tehdä riittävästi ja työvoimapolitiikan määrärahoja on supistettu. Iso-Britanniassa on panostettu Labourin johdolla aktiivitoimiin ja samalla suurituloisempien kansalaisten verotusta on kiristetty, päinvastoin kuin meillä Suomessa.

Urpilaisen kolmipäiväinen vierailu Iso-Britanniassa päättyy tänään. Pääministeri Brownin lisäksi Urpilainen tapasi vierailun aikana mm. finanssiministeri Stephen Timmsin, Eurooppa-ministeri Caroline Flintin ja Labourin puoluesihteeri Ray Collinsin.