Urpilainen tapaa demaripääministereitä ja -puheenjohtajia Brysselissä

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen osallistuu Euroopan sosialidemokraattisen puolueen (ESP) pääministeri- ja puheenjohtajakokoukseen Brysselissä 25.3. Ennen Eurooppa-neuvostoa pidettävään kokoukseen osallistuvat mm. Espanjan pääministeri José Luis Rodríguez Zapatero, Kreikan pääministeri George Papandreou ja Euroopan komission varapuheenjohtaja Catherine Ashton.

Kokouksessa eurooppalaiset sosialidemokraatit sopivat yhteisistä tavoitteista, joilla Euroopan vaikeaan taloustilanteeseen voidaan saada muutosta.
– Puoluevaltuustossa hyväksytyn globalisaatiokannanoton mukaisesti SDP esittää rahakaupan ottamista verotuksen piiriin. EU-tasolla 0,05 %:n finanssitransaktioverolla voitaisiin kerätä 200 miljardia vuodessa julkisen talouden tasapainottamiseen. Näitä varoja voisi kanavoida myös julkisiin investointeihin työllisyyden, teknologian, koulutuksen ja vihreän talouskasvun edistämiseksi.

Puheenjohtaja Urpilainen korostaa, että Suomessakaan ei ole oikea aika aloittaa elvytyspolitiikasta vetäytymistä.
– Tarvitsemme huomattavasti määrätietoisempia toimia erityisesti nuorisotyöttömyyden ehkäisyyn kuin nyt on tarjottu. Muutoin olemme vakavissa ongelmissa viimeistään kesällä. Nyt tarvitaan vahvaa panostusta koko kansantalouden kasvuun. Nykytoimilla riittävää kasvua ei ole näköpiirissä. Syynä ovat Vanhasen hallituksen toimintakykykriisi ja ideologiset valinnat, jotka ovat näkyneet EU:ssa muidenkin oikeistohallitusten politiikassa.

Euroopan sosialidemokraattisen puolueen (ESP) puheenjohtaja Poul Nyrup Rasmussen arvioi viimeisen ECOFIN:in lukujen perusteella, että jos Euroopassa seurataan oikeiston mallia elvytyksen alasajosta, 4,5 miljoonaa työpaikkaa menetetään vuoteen 2013 mennessä.