Urpilainen: Suomi tarvitsee työmarkkinaratkaisun

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen piti tärkeänä tänään puoluevaltuustossa pitämässään puheessaan työmarkkinaratkaisua. Työmarkkinajärjestöt ovat raivanneet loppuviikosta yhden tulevan yhteistyön esteen tieltä. Se kertoo järjestöjen kyvystä ratkoa asioita.

– Työllisyyttä tukeva työmarkkinaratkaisu on asia, jota koko kansakunta tarvitsee. Se antaisi talouteen kasvunäkymää. Se antaisi vakautta ja ennustettavuutta tulevaisuuteen niin yrityksille kuin kotitalouksille. Työmarkkinaratkaisu antaa lisää tilaa hallitukselle tehdä kasvua tukevaa politiikkaa. Siksi hallitus on tarjonnut työmarkkinajärjestöille yhteistyön käden. Toivon, että siihen tartutaan. Tänään kansakunta tarvitsee sovun – ei riidan rakentajia, sanoi Urpilainen.

Urpilainen painotti, että pelkkä säästäminen ja verojen nostaminen ei auta. Vielä vuosi sitten esillä olleet rajut julkisen talouden lisäleikkaukset olisivat leikanneet myös kasvua. Nyt tämä viisaus näkyy kirkkaana maailmalla. Monessa OECD-maassa keskittyminen yksipuolisiin leikkauksiin on johtanut – ei julkisen talouden tasapainottumisen vaan – taantuman pitkittymiseen ja vaikeisiin työttömyysongelmiin.

– Moni kelkka onkin nyt kääntynyt. Himoleikkaajat ovat ryömineet takaisin koloihinsa. Yhä useampi taloustieteilijä – niin Suomessa kuin maailmalla – sanoo, että kasvua ja talouspolitiikan tasapainoista kokonaisuutta tarvitaan, Urpilainen muistutti.

Me tiedämme, että valtion talouden sopeutusta tarvitaan edelleen. Tämä siksi, että hyvinvointi rakentuu vain terveelle julkiselle taloudelle.

– On oikeudenmukaista, että sopeutustoimet tehdään puoliksi – puolet säästöjä ja puolet veronkorotuksia. Silloin talkoissa ovat mukana kaikki ja maksukyky voidaan huomioida. Tästä linjasta on syytä pitää kiinni, kun käymme hallituksen kehysriiheen, sanoi Urpilainen.

Kilpailukyky koostuu monesta tekijästä. Tärkein niistä on koulutettu ja osaava työvoima. Tätä me tavoittelemme nuorisotakuulla ja jälleen kehysriihessä meidän pitää varmistaa, että sen tavoitteisiin päästään koko maassa. Meille nuorisotakuu on investointi kasvuun ja tulevaisuuteen.

Kun SDP tuli hallitukseen kaksi vuotta sitten, muutimme Suomen eurolinjan. Me vaadimme sijoittajien vastuuta eurokriisin hoidossa. Olemme vaatineet kriisimaille hallittua velkajärjestelyä, jossa toteutuu sijoittajien vastuu. Olemme vaatineet Suomen vastuille vakuudet, jotta veronmaksajien vastuu voidaan rajata. Ensisijaisen vastuun pankkien tukemisesta on oltava pankkien omistajilla ja velkojilla.

– Nyt sijoittajien vastuuta perätään rohkeammin muuallakin Euroopassa. Olemme muuttaneet koko eurooppalaista keskustelua. Suomen linja eurokriisissä on ollut 17 euromaan tiukin. Sitä se tulee olemaan myös jatkossa, kun Kyproksen tilanteesta keskustellaan, päätti Urpilainen.