Urpilainen: Suomen tuettava Tobinin veron käyttöönottoa

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen peräänkuuluttaa hallitukselta aktiivisempaa otetta kansainvälisen valuutanvaihtoveron eli niin kutsutun Tobinin veron ottamiseksi käyttöön.

– Esimerkiksi Saksa, Ranska ja Itävalta kannattavat avoimesti Tobinin veron käyttöönottoa. Suomessa sosialidemokraatit ovat puhuneet jo pitkään veron puolesta, mutta porvarihallituksen kanta on edelleen epäselvä. Vastustaako Suomen hallitus veron ottamista käyttöön?

– Tobinin vero vakauttaisi pienenäkin maailmantaloutta tehokkaasti. Samoin sen tuotto on huomattava: jo 0,005 prosentin vero tuottaisi yhteiskunnille yli 20 miljardia euroa.

Urpilaisen mukaan Suomi ei voi olla maailman rahoitusjärjestelmää vakauttavan uudistuksen tukkona.

– Finanssikriisin suurimpia syitä olivat keinottelu, väärät kannustimet ja sääntelyn puute. Hallitusten on otettava tiukka ote uuden talousjärjestelmän luomisessa, jolla tulevaisuudessa nyt nähdyt romahdukset ja järjestelmän väärinkäytökset voidaan estää.

– Kansainväliset verot ovat hyvä tapa vahvistaa julkisia talouksia ja vähentää keinottelun mahdollisuuksia. Lisäksi hallitusten on määrätietoisesti tehtävä töitä veroparatiisien sulkemiseksi.

Urpilainen puhui perjantaina Kalevi Sorsa – säätiön Tulevaisuuden veropolitiikka –seminaarissa Helsingissä.