Urpilainen: Suomen aktivoiduttava aseidenriisunnassa

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen haastaa poliitikot ja puolueet keskustelemaan aseidenriisunnasta. Urpilaisen mukaan Suomi ui vastavirtaan, kun lisäämme puolustusmenoja samaan aikaan kun muu maailma pohtii turvallisuuden vahvistamista aseidenriisunnan avulla.

Urpilaisen mielestä Suomen tulisi pohtia omia puolustusratkaisujaan niin, että emme anna väärää viestiä aseidenriisuntatahdostamme.

– Pidän tärkeänä, että Suomi on aktiivinen kansainvälisessä aseidenriisunnassa. Meillä on siihen pitkät perinteet ja osaamista, Urpilainen sanoi puhuessaan Päämajasymposiumissa Mikkelissä 30. kesäkuuta.

Ulko- ja turvallisuuspolitiikan konsensus toimii Urpilaisen mukaan hyvin. Eduskunnalle annetun selonteon valmistelussa perinteinen konsensus kuitenkin haluttiin haastaa. Hallitus käveli seurantaryhmän yli puolustusmäärärahoissa.

– Ei ole viisasta, että esitetään kahden prosentin vuotuista tasokorotusta puolustusmäärärahoihin, vaikka taloustilanne on näin huono eikä taantuman taittumisesta ole tietoa.

Urpilainen painotti, että Suomen puolustuspoliittinen linja rakentuu edelleen siitä, että Suomi vastaa omasta puolustuksestaan. Kansallisen toimintavapauden säilyttäminen edellyttää, että meidän täytyy itse kyetä puolustamaan maatamme.

– Uskottava puolustuspolitiikka perustuu – toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa – miesten yleiseen asevelvollisuuteen, aluepuolustusjärjestelmään ja koko maan puolustamiseen, Urpilainen sanoi.