Urpilainen Seinäjoella: Työ ja oikeudenmukaisuus näkyvät vahvasti valtiontalouden kehyksissä

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen Seinäjoen työväenyhdistyksen 110-vuotisjuhlassa:

TYÖ JA OIKEUDENMUKAISUUS NÄKYVÄT VAHVASTI VALTIONTALOUDEN KEHYKSISSÄ

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen piti Seinäjoen työväenyhdistyksen 110-vuotisjuhlapuheessaan hallituksen valtiontalouden kehyspäätöstä onnistuneena kokonaisuutena. SDP:n tavoitteiden mukaisesti kehykset tukevat uutta työtä ja kasvua. Pakollisia säästöjä ja veronkorotuksia tehdään, mutta taakka jakaantuu oikeudenmukaisesti. Veronkorotukset painottuvat tulojen mukaan määrittyviin veroihin eli veronkorotuksista suurempi osa on progressiivisia kuin tasaveroja. Tämän lisäksi päätettiin erillisestä solidaarisuusveropaketista, jolla kerätään valtiolle rikkailta yli 100 miljoonaa euroa.

–  Seinäjoen työväenyhdistyksen 110-vuotisesta historiasta piirtyy tarina työn ja oikeudenmukaisuuden puolustamisesta. Yhteiskunnalliset olosuhteet ovat muuttuneet, mutta nämä arvot kantavat yhä, Urpilainen sanoi.

Politiikan ajankohtaisesta asialistasta Urpilainen korosti tasapainoista kehysratkaisua. SDP:n vaaliteemoiksi valitsemat työ ja oikeudenmukaisuus näkyvät nyt käytännön politiikassa kehysratkaisussa, esimerkiksi nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamisessa.

– Nuorten yhteiskuntatakuuseen on jo sovittu 60 miljoonan euron vuotuinen rahoitus. Tämän lisäksi kehyksissä varmistettiin määräaikainen nuorten aikuisten osaamisohjelma, jolle esitetään lisärahaa 52 miljoonaa euroa. Inhimillinen arvo on korkea: yhteiskuntatakuulla ehkäisemme syrjäytymistä ja varmistamme, että jokaisella nuorella on mahdollisuus tässä yhteiskunnassa. Lisäksi kansantaloudellinen arvo on korkea, kun nuoria saadaan tukien piiristä tuottavaan työhön. Kyseessä onkin koko yhteiskunnan yhteinen asia.

Työllisyyspanoksista on hyötyä Etelä-Pohjanmaallakin. Etelä-Pohjanmaan ELY keskuksen uusimman työllisyyskatsauksen mukaan työttömien työnhakijoiden osuus Etelä-Pohjanmaan ELY-keskusalueen työvoimasta oli 8,4 prosenttia. Nuorten syrjässäoloriski Etelä-Pohjanmaalla on 7%.

Urpilainen piti tärkeänä, että valtiontalous saatetaan pois velkaantumisen raiteelta. Se on myös tärkeä tulevaisuusteko. Tämä tulee kuitenkin tehdä reilulla ja oikeudenmukaisella tavalla. Tästä syystä perusturvasta ei leikata vaan sitä vaikeasta taloustilanteesta huolimatta parannetaan.