Urpilainen: SDP on pettynyt oikeistopuolueisiin EU:n työaikakiistassa

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen toivoo, että suomalaiset puolueet sitoutuvat pohjoismaisen hyvinvointimallin puolustamiseen EU:ssa.
– Työelämän minimiehtojen nostaminen lähemmäs pohjoismaita edistää suomalaisen työn kilpailukykyä.

Maanantaina Tampereella sosialidemokraattien EU-vaalitilaisuudessa puhuneen Urpilaisen mukaan työaikadirektiivi on yksi keskeisimpiä työelämälakeja EU:ssa lähivuosina.

– SDP on ollut johdonmukaisesti työaikasuojelun kannalla. Ylipitkät – jopa 60 tunnin – työviikot ovat haitallisia lapsiperheiden arjelle, ikääntyvien työssäjaksamiselle ja työn tuottavuudelle. Työviikkojen pituus on rajattava 48 tuntiin ilman kiertomahdollisuutta. Kaikki toimihenkilöt on otettava työsuojelun piiriin.

Työaikadirektiivin käsittely raukesi tänä keväänä, kun jäsenmaiden neuvosto ei hyväksynyt parlamentin enemmistön esittämiä parannuksia.

– Olen ihmetellyt hallituspuolueiden toimia työaikadirektiivissä. Hallitus on tukenut EU:n ensimmäistä työelämän huononnusdirektiiviä pääministeri Matti Vanhasen ja työministeri Tarja Cronbergin johdolla.

– Kokoomus ja RKP ovat lisäksi vastustaneet enimmäistyöviikon rajaamista 48 tuntiin myös EU-parlamentissa. Ville Itälä, Piia-Noora Kauppi, Ari Vatanen sekä Henrik Lax äänestivät kiertomahdollisuuden päättämistä vastaan.

”Työaikasuojelu keskeiseksi vaaliteemaksi”

Urpilaisen mukaan ylipitkien työviikkojen estämiseen on palattava uuden EU-parlamentin aikana. Hän ennakoi työaikasuojelun nousevan vielä keskeiseksi teemaksi EU-vaaleissa.

– Uskon, että myös suomalaiset palkansaajat ja lapsiperheet ovat pettyneitä oikeistopuolueiden toimintaan. Pidänkin todennäköisenä, että moni suomalainen haluaa näpäyttää niitä keskiviikkona alkavissa EU-vaaleissa, Urpilainen toteaa.

Urpilaisen mukaan terveydenhuollon päivystysaikakysymys olisi voitu ratkaista nykyparlamentin esittämän kompromissin avulla.
– Työaikasuojelun vastustamista ei näin ollen voi perustella päivystyskysymykseen vedoten. Kyse on ollut oikeistolaisesta arvovalinnasta, jossa sisämarkkinavapaudet on haluttu asettaa ihmisten perusoikeuksien edelle.

Suomen kansalliset työehtosopimukset ovat tällä hetkellä useimmissa kysymyksissä tiukempia kuin työaikadirektiivin vähimmäissäännökset. Kuitenkin esim. parlamentin esityksellä työaikadirektiivin soveltamisesta myös ylempiin toimihenkilöihin olisi suoraan vaikutusta Suomen tilanteeseen.