Urpilainen: SDP kutsuu koolle työllisyysfoorumin

Työllisyyskriisi syvenee. Työttömiä työnhakijoita on jo 290 000. Ennusteiden mukaan työttömyys kasvaa vielä selvästi nykyisestä. SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen on pettynyt siihen, että hallitus on toistuvasti torjunut sosialidemokraattien aloitteet ryhtyä torjumaan työttömyyttä yhteistoimin.

– SDP on koko ajan ollut halukas yhteistyöhön hallituksen kanssa talous- ja työllisyyskriisin ratkaisemiseksi. Arviomme mukaan nykyisestä vakavasta tilanteesta selvitään vain yhteistoiminnan avulla. Koska hallitus on kuitenkin jatkuvasti torjunut esityksemme, kutsuu SDP itse koolle laajan työllisyysfoorumin. Sen tavoitteena on hahmotella tiekartta ulos taantumasta. Samalla foorumi arvioi tulevan kasvun tekijöitä ja mahdollisuuksia.

– Tarvittava yhteistyörintama rakentuu työllisyyden puolustajista. Erot puolueiden politiikassa ovat kirkastuneet. Eläkeiän pakkonosto kaatui palkansaajaliikkeen yhteisrintamaan. Kritiikki hallitusta kohtaan on edelleen kasvanut: Viimeksi hallituksen budjettiesitys sai yhtenäistä kritiikkiä suomalaisen työn puolustajilta. Palkansaajaliike muodostaa työllisyysfoorumin perustan.

”Työn Suomi unohdettiin budjettiriihessä”

– Hallitus ei kyennyt budjettiriihessään päivittämään talouspolitiikkaa työllisyyskriisin oloihin. Nyt olisi pitänyt edistää työllisyyttä julkisilla investoinneilla ja vahvistamalla kuntataloutta sekä aktivoida työttömiä.

– Hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikassa on kolme päävirhettä. Ensinnäkin hallitus ei perääntynyt tehottomasta veroelvytyslinjastaan, vaan sortui puoluepoliittiseen veronäpertelyyn. Paremmin työllistävä menoelvytys ei lisäänny, kun 220 miljoonan euron työllisyyspaketti on kerätty muita työllistäviä menoja vähentämällä.

– Toinen virhe on hallituksen ylimielinen kuntapolitiikka. Kuntaliiton mukaan kuntia uhkaa ensi vuonna 850 miljoonan euron tappio. Hallituksen 90 miljoonan euron tuki kunnille kattaa tästä hädin tuskin kymmenesosan.

– Kolmanneksi hallituksen kaveria ei jätetä – puheet eivät koske työttömiä: koulutus- ja tukityöllistämistoimia lisätään 4500 henkilölle, vaikka työttömyys on jo nyt noussut 70 000:lla.

Oikeudenmukaiseen verotukseen

– Suomalaisessa verotuksessa kaivataan oikeudenmukaista uudistusta. Pääomatulojen, ympäristöhaittojen ja varallisuuden veroparatiisien purkaminen turvaa tulevaisuudessa riittävät tulot hyvinvointivaltiolle. On tärkeää pitää työn verotus kohtuullisena ja korvata ympäristöverojen korotukset pieni- ja keskituloisille. SDP valmistelee omaa malliaan verouudistuksesta.

Urpilainen puhui keskiviikkona Kuopiossa SDP:n eduskuntaryhmän kesäkokouksessa.

Lisätietoja: Jutta Urpilainen, SDP:n puheenjohtaja, 050 511 3059

Katso Urpilaisen puheenvuoron diashow.