Urpilainen: Rikkaat mukaan taloustalkoisiin – lamalaskua ei saa jättää lapsille ja vanhuksille

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen vaatii veropohjan vahvistamista oikeudenmukaisella ja tehokkaalla tavalla.
– Myös rikkaiden on osallistuttava yhteisiin taloustalkoisiin. Pääomatulovero on muutettava progressiiviseksi. Työn verotusta ei pidä kiristää, mutta kokonaisveroastetta on nostettava. Elvytystoimia on jatkettava niin kauan, että työllisyys oleellisesti kohenee.

– Julkiseen talouteen syntyvä vakava rahoitusvaje edellyttää julkisen talouden tasapainottamista talouskriisin jälkeen. Tämä on kuitenkin tehtävä niin, että julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan taso sekä saatavuus turvataan. Lapsia ja vanhuksia ei saa laittaa tämän laman maksajiksi.

Puheessaan SDP:n puoluevaltuustolle Työväen Akatemiassa Kauniaisissa Urpilainen linjasi, että vauraus ja jakovara syntyvät vain aidosta työstä.
– SDP:n tavoitteena on saavuttaa 75 prosentin työllisyysaste tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Viime vuoden lopulla käynnistämämme työllisyysvoimala tuottaa linjauksia, joilla tavoitteeseen päästään. Se tuottaa konkreettisia esityksiä, joilla työelämän laatua parannetaan. Esitykset kootaan julkaisuksi, jonka toimituskunnaksi SDP on kutsunut Lauri Ihalaisen ja Pilvi Torstin.

Urpilainen huomautti, että myös Vanhasen II hallituksen varsinainen arvosana annetaan vaalikauden lopussa työllisyyden hoidosta, niin kuin edellistenkin hallitusten.

– Nykyisen hallituksen kaudella työttömyys on lisääntynyt ennenäkemättömällä vauhdilla.

– Lääkkeet talouskriisiin on jokaisessa kansantaloudessa saanut määrätä itse. Suomi ei elvyttänyt lainkaan tulonsiirtojen tai julkisten palvelujen kautta. Suhteessa esimerkiksi Norjan elvytykseen Vanhasen hallitus on pärjännyt yhtä hyvin kuin Suomen hiihtoliitto Vancouverissa norjalaisiin verrattuna.

– Vanhasen hallituksesta onkin tullut samanlainen kerho kuin television ”Ihmisten puolueesta”. Ministerit edustavat niin erilaisia näkemyksiä, että aika kuluu keskinäiseen keskusteluun. Me kaikki olemme yleisönä, kun hallituksessa tuumaillaan niin energiaratkaisuja, yliopistouudistusta, turkistarhausta kuin veroratkaisuja. Yhteinen johtoajatus on kadoksissa.

Eläkeiän pakkonostolla ei pidennetä työuria

Urpilainen ilmaisi huolensa sopimuskulttuurin rapautumisesta.
– Tammikuun kihlauksen arvokas perintö on romuttumassa. Maan porvarihallitus ei ole osannut päättää, ovatko palkansaajajärjestöt sille kumppani vai vastustaja. Ajankohtaisessa satamakiistassa on kysymys sellaisista asioista, jotka askarruttavat varmasti kaikkia työntekijöitä näin epävarmuuden aikana. Vetoankin voimakkaasti molempiin osapuoliin sovun puolesta. Mikäli kuitenkaan tilanteessa ei tapahdu nopeasti mitään edistystä, voisi keskusjärjestöt ottaa mukaan sovitteluun.

– SDP pitää tärkeänä, että suomalaisten työuria voidaan pidentää samassa tahdissa, kun suomalaisten elinikä nousee. Keinot on kuitenkin mietittävä tarkasti. Emme usko, että tähän päästään eläkeiän pakkonostolla. Meidän lääkkeemme lähtevät pakon sijaan mahdollisuuksien luomisesta. Jokaisesta nuoresta kannattaa pitää kiinni. Nuorten oppivelvollisuutta tulisi pidentää ja nuorille tulisi rakentaa toimiva yhteiskuntatakuu, joka auttaisi heidät mukaan työelämään koulun jälkeen. Uskomme, että porkkanan tarjoaminen työnantajille ikääntyneen työvoiman töissä pitämiseksi, lisäisi yli 60-vuotiaiden määrää työelämässä.

Lue myös: