Urpilainen, Rasmussen ja Lyly: EU-vaalit ovat työllisyysvaalit

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen, Euroopan sosialidemokraattisen puolueen (PES) puheenjohtaja Poul Nyrup Rasmussen ja SAK:n uusi puheenjohtaja Lauri Lyly vaativat uudelta Euroopan komissiolta sitoutumista työttömyyden torjuntaan ja työntekijöiden oikeuksien vahvistamiseen.

Urpilainen ja Rasmussen muistuttivat, että Euroopan parlamentin vaalit vaikuttavat uuden Euroopan komission kokoonpanoon ja linjaan. He totesivat sosialidemokraateilla olevan tällä hetkellä 6 komissaaria, kun taas oikeistolla on 19 komissaaria (EPP: 9, ELDR: 10).

– Barroson johtamaan oikeistolinjaan on saatava muutos. Vaalien tulos otetaan huomioon komission valinnassa. Kansalla on mahdollisuus antaa epäluottamus parlamentin oikeistoenemmistölle. Äänestämällä sosialidemokraatteja edistää komissiota, joka olisi valmis investoimaan työllisyyteen ja vihreään talouskasvuun. Ilmastonmuutoksen torjunta on tärkeä osa kamppailussa kestävän tulevaisuuden puolesta, Urpilainen ja Rasmussen totesivat.

Urpilainen ja Lyly muistuttivat, että EU:ta on käytettävä työkaluna työelämän oikeuksien parantamisessa suhteessa markkinavoimiin.

– EU:ta on syytä kehittää sosiaalisemmaksi, jotta se on uskottava toimija palkansaajien silmissä. Tämä edellyttää komissiota, joka on valmis vahvistamaan EU:n sosiaalista ulottuvuutta ja työntekijöiden perusoikeuksia. Tarvitaan niin muutoksia työaikadirektiiviin kuin sosiaalisen kehityksen pöytäkirjan hyväksymistä.

Haaste vihreiden, perussuomalaisten ja RKP:n puoluekokouksille

Urpilainen esitti haasteen vihreiden, perussuomalaisten ja RKP:n viikonloppuna pidettäville puoluekokouksille.

– Vihreiden pitäisi ottaa kantaa, haluavatko he edistää EU:ssa punavihreää muutosta vai tukea oikeistopolitiikan jatkamista. Oikeistolinja on ollut pettymys niin työllisyyspolitiikassa kuin ympäristöasioissa.

– Myös perussuomalaisten pitäisi ottaa kantaa, haluavatko he edistää EU:ssa punavihreää muutosta vai jarruttaa EU:n toimintaa. Vasemmistovetoisen komission tukemisella olisi enemmän vaikutusta kuin Lissabonin sopimuksen vastustamisella.

– RKP:n odotan ottavan kantaa, ovatko he valmiita finanssimarkkinoiden sääntelyn lisäämiseen ja työntekijöiden oikeuksien vahvistamiseen. Ainakin työaikadirektiivin käsittelyssä RKP asemoi itsensä oikeistolaisimpaan siipeen.

Rasmussen osallistui SDP:n EU-seminaariin Helsingissä lauantaina, jolloin sosialidemokraattiset puolueet viettivät Euroopan laajuista kampanjapäivää ilmastonmuutosta vastaan. Urpilaisen, Rasmussenin ja Lylyn lisäksi seminaarissa puheenvuorot käyttivät mm. SDP:n entiset puheenjohtajat Paavo Lipponen ja Eero Heinäluoma sekä pitkäaikainen ulkoministeri Erkki Tuomioja.