Urpilainen Pohjoismaisen työläiskongressin puheenjohtajaksi

Pohjoismaisten sosialidemokraattisten puolueiden ja ammattiyhdistysliikkeen puheenjohtajat (SAMAK) kokoontuvat 7.-9. kesäkuuta 23. Pohjoismaiseen työläiskongressiin Tanskan Helsingörissä. Kongressin puheenjohtajana toimii SDP:n ja SAMAK:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen. Myös SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungner osallistuu kongressiin. Kaikkiaan kongressiin odotetaan 150 osallistujaa kaikista Pohjolan maista.

Kongressin pääpuheenaiheina ovat eriarvoisuus työmarkkinoilla, nuorisotyöttömyys, köyhyys Pohjoismaissa, tulevaisuuden ilmasto sekä kansainvälisen talouskriisin vaikutukset Pohjoismaissa.

Tiistaina 8.6. kongressin osallistujat matkustavat Ruotsin Helsingborgiin tukemaan Ruotsin sosialidemokraattien vaalikampanjaa syyskuun valtiopäivävaaleissa. Lisäksi kongressin jäsenet osallistuvat Kööpenhaminassa tiistaina Tanskan ay-liikkeen mielenosoitukseen oikeistohallituksen hyvinvointipalvelujen leikkaustoimenpiteitä vastaan.

Kongressin yleiskeskustelu käydään 9.6. Vieraspuhujana yleiskeskustelussa on Sosialistisen internationaalin pääsihteeri Luis Ayala. SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen pitää kongressin päätöspuheen yleiskeskustelun päätteeksi.