Urpilainen: Pitkäaikainen tuloratkaisu olisi Suomen etu

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen peräänkuuluttaa työmarkkinajärjestöiltä uudenlaista yhteistyöajattelua. Urpilaisen mukaan tulevan talouskehityksen kannalta avainasemassa on edessä oleva työmarkkinakierros.

– Työmarkkinajärjestöt pitävät nyt hallussaan niitä parhaita avaimia, joilla epävarmaan maailmaan voidaan varautua, Urpilainen sanoi SDP:n ministeriryhmän ja eduskuntaryhmän työvaliokunnan kokouksessa Rovaniemellä.

– Työmarkkinajärjestöjen ajattelussa pitää laittaa ryhmäedut ja sopimusideologiat syrjään ja etusijalle nostaa työllisyys sekä koko kansakunnan menestys. Kun maailmalla myrskytuuli puhaltaa, on kansallisella yhteisymmärryksellä erityinen arvonsa.

– Vakautta ja ennustettavuutta luova, työllisyyttä tukeva pitkäaikainen tuloratkaisu olisi niin kuluttajien, kotitalouksien kuin yrityselämänkin etu. Siksi sitä pitää tavoitella. Hallitus on omalta osaltaan valmis tasoittamaan tietä tällaiseen kokonaisuuteen. Näihin toimiin voivat kuulua työllisyyttä tukevat esitykset, harmaan talouden torjuminen, työelämän laadullinen kehittäminen ja elinkeinoelämän kilpailukykyä varmistavat veroratkaisut.

– Hallitus tähtää osaltaan vahvistuvaan työllisyyskehitykseen. Vahvistuva työllisyys ja sitä kautta tulevat verotulot on terve tie myös talouden tasapainottamiseen. Se on myös olennainen keino ehyen yhteiskunnan rakentamisessa. Nuorten työllisyys on pidettävä yhtenä avaintavoitteena. Nuorten syrjäytymisen ehkäisy on yksi kohtalonkysymyksistämme. Kukaan meistä ei halua syrjäytyvien nuorten levottomuuksia meille Suomeen.

Suomen talouden perustekijät kunnossa

Puheessaan Urpilainen muistutti, että Euroalueen maista vain Suomella, Virolla ja Luxemburgilla ei ole liiallisen alijäämän tilannetta.
– Talouden perustekijät ovat meillä kunnossa. Siksi haluaisin toppuutella hätäilijöitä. Maltti on valttia. Meidän ei pidä hötkyillä.

– Hallitus on sopinut hallitusohjelmassaan 2,5 miljardin euron sopeutustoimista, jotka ovat huomattavat. Yhtäkään niistä ei ole vielä toteutettu. Nämä on nyt pantava toimeen. Suomalaisten kotitalouksien on voitava luottaa, että hallitus toimii vakaasti. Se tehdään, mitä luvataan. Näin kotitaloudet voivat suunnitella omaa talouttaan pitkäjänteisesti.

– Viestimme kumppaneille onkin, että jokaisen hallituspuolueen on pidettävä kiinni siitä, että tämän hallituksen aikana velka-aste käännetään laskuun. Ja jos oppositio tekee rehellistä oppositiopolitiikkaa, se tekee omat vaihtoehtoiset budjettiesityksenä mieluummin vähemmän kuin suuremman velanoton varaan.

Urpilaisen mukaan lisäleikkaukset eivät tässä tilanteessa ole ensisijainen vaihtoehto.
– Niistä joutuisivat monet pienituloiset kärsimään, ne ajaisivat kotimarkkinat entistä ahtaammalle ja työllisyys todennäköisesti heikentyisi. On siis tärkeää turvata suotuisa ostovoiman kehitys.

Urpilainen painotti puheessaan, että EU-politiikassa Suomella on selkeä linja, jota hallitus ajaa päättäväisesti.
– Linja on aiempaa tiukempi suhteessa ongelmamaiden tukemiseen. Olemme asettaneet vakuudet ehdoksi uudelle tuelle. Ajamme vakuuksia. Emme ollaksemme hankalia vaan siksi, että näemme, että riskit ovat huomattavat. Haluamme suojata veronmaksajien edun ja pitää siitä huolta, että yksityiset sijoittavat kantavat oman ensisijaisen vastuunsa. Suomen ehdoton vaatimus on jo kaksi kertaa kirjattu EU-kokousten johtopäätöksiin, mutta työtä on vielä jäljellä.

Urpilainen huomautti myös, että EU:n ja Suomen pitää olla eturintamassa arktisen alueen ympäristötutkimuksessa ja kaupallisessa hyödyntämisessä. Arktisilla alueilla on neljännes vielä löytymättömistä luonnonvaroista. Urpilaisen mukaan Suomi tavoittelee EU:n arktista keskusta Rovaniemelle.