Urpilainen pahoillaan

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen pahoittelee Timo Soinin ratkaisua jäädä mahdollisen hallitusyhteistyön ulkopuolelle.
– Olen hyvin pahoillani Soinin päätöksestä. Vaalituloksen perusteella perussuomalaisten paikka olisi ollut hallituksessa. Nyt perussuomalaisille annettu luottamus ei pääse vaikuttamaan maan asioiden hoitoon, puheenjohtaja Urpilainen sanoo.

– Koskaan Suomen historiassa ei ole nähty tilannetta, jossa lähellekään tällaisen vaalivoiton saanut puolue jättäytyisi suoraan oppositioon, Urpilainen sanoo.

– En usko, että syynä olivat EU-politiikkaan liittyvät asiat. Suomen linjahan muuttuu nyt joka tapauksessa merkittävästi. Sijoittajavastuu toteutuu, Suomen vastuut rajataan, rajoitetaan pankkien riskinottoa ja toteutetaan pankkivero.

– Soinin ratkaisun taustalla on enemmänkin tahdon puuttuminen; halu välttää vastuunottoa. Hallituksen ulkopuolella vaikuttaminen on vaikeaa. Luulen, että moni perussuomalaisia äänestänyt on pettynyt, Urpilainen arvioi.

Urpilaisen mukaan hallitustunnustelujen tilanne on muuttunut nyt merkittävästi. SDP haluaa tutustua huolellisesti muiden hallitusvaikuttamisesta kiinnostuneiden puolueiden kannanottoihin ja ajatuksiin. Johtopäätösten aika on vasta sen jälkeen, kun puolueet ovat ehtineet keskustella toistensa kanssa, Urpilainen sanoo.