Urpilainen: Nuorisotyöttömyyden kasvu on pysäytettävä

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen vaatii hallitukselta välittömiä toimia nuorisotyöttömyyden torjumiseksi. Urpilainen ennakoi nuorisotyöttömyyden hoidosta uutta kansanliikettä, mikäli hallituksen asenne ei muutu.

– Ilman pikaisia toimia nuorisotyöttömyys on räjähtämässä käsiin. Emme voi odotella syksyyn. Nuorisotyöttömyyden hoidossa piilee samanlaisen kansanliikkeen ainekset kuin ikääntyvien työntekijöiden kohtelussa. Nuoriso voi pelastaa ikääntyvän Suomen vain, jos Suomi pelastaa nuorensa, totesi Urpilainen Kokkolassa sunnuntaina.

”Hälytyskellojen pitäisi soida”

Urpilainen on huolestunut kehityksestä, jossa yhä useampi suomalainen nuori on jäämässä ilman työpaikkaa.
– Nuorisotyöttömyys on lisääntynyt vuoden takaisesta yli 50 prosentilla ja Uudellamaalla jopa lähes 83 prosentilla. Erityisesti 15-24 -vuotiaat miehet ovat jäämässä syrjään. Kun nuorista miehistä joka neljäs on työttömänä, pitäisi hälytyskellojen jo soida valtioneuvostossa.

– Edessä voi todellinen nuorisotyöttömyyskriisi, kun koulunsa tai opiskelunsa päättävät nuoret tulevat joukon jatkoksi. Nyt tarvitaan välittömiä lisätoimia, jotta mahdollisimman moni heistä löytää opiskelu- tai työpaikan.

– Työministeri Tarja Cronberg on jätetty yksin selittelemään, miksi mitään ei voi tehdä ennen syksyä. Seuraavassa hallituksessa työministeri on näköjään valittava joko pääministeripuolueesta tai valtiovarainministeripuolueesta, jotta vastuun pakoilu voidaan välttää.

Urpilainen toisti vaatimuksensa pääministerin ilmoituksesta uusista työllisyystoimista. Hänen mukaansa nuorisotyöllisyyslääkkeisiin kuuluu ainakin nuorten työvoimaneuvojien määrän lisääminen, lisätuki kunnille sekä nuorten yhteiskuntatakuun laajentaminen.