Urpilainen nuorille: vasemmiston näytettävä suuntaa

SDP:n puheenjohtaja ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen esitteli lauantaina Kauniaisissa SDP:n käynnistämää Vasemmiston tulevaisuus -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on kirkastaa vasemmistolaisen politiikan suuntaa Suomessa sekä valmistautua puolueen periaateohjelman uudistamiseen. Urpilainen puhui Työväen Akatemiassa poliko-kurssilaisille.

Poliittisen keskustelun aloite on siirtynyt liiaksi pois vasemmistolta ja myös ay-liikkeeltä. Me tarvitsemme monipuolista keskustelua, jolla tuodaan ratkaisuja tavallisten ihmisten elämään. SDP ottaa nyt aloitteen tässä keskustelussa, Urpilainen sanoi.

Vasemmiston tulevaisuus -hanke on käynnissä ja se tähtää vuoden 2016 puoluekokouksessa hyväksyttävään uuteen periaateohjelmaan.

– Hankkeen tarkoituksena on haastaa laajasti puolueen jäseniä, kansalaisia, eri järjestöjä ja tutkijoita pohtimaan vasemmiston linjaa, Urpilainen sanoi.

Puheessaan Urpilainen esitti yhteiskunnallisia ilmiöitä, joissa vasemmiston tulee toimia suunnannäyttäjänä.

Työmarkkinoiden murros

Työmarkkinoiden murros merkitsee Urpilaisen mukaan sitä, että on olemassa riski työmarkkinoiden jakautumisesta matalapalkkatöihin ja asiantuntijatöihin. VATT:n tutkimuksen mukaan työntekijöiden määrä keskipalkkaisissa ammateissa on vähentynyt. Taustalla ovat suhdanteiden lisäksi toisaalta teknologian kehityksen ja automatisaation tuoma muutos, toisaalta globalisaatio.

– Muutos näkyy suoraan suomalaisissa kodeissa. Moni työntekijä on joutunut pohtimaan muuttoa tai uudelleenkoulutusta saadakseen jälleen työnsyrjästä kiinni. Meidän pitäisi pystyä tarjoamaan turvaa muutoksen keskellä, Urpilainen sanoi.

Urpilaisen mukaan murros merkitsee haastetta suomalaisille yrityksille, työntekijöille ja hyvinvointivaltiolle.

– Keskeistä on, miten luomme Suomeen uusia työpaikkoja. Teollista pohjaamme on vahvistettava, Urpilainen totesi.

– Suomi menestyy tulevaisuudessakin. Uskon että tänne nousee uusia tuottavia aloja. Tarvitsemme osaamista ja vakaan taloudellisen ympäristön.

Eriarvoistuminen

Työmarkkinoiden murros asettaa ihmiset entistä eriarvoisempaan asemaan. Tämä on uhkana tulevaisuudessa, ja siitä näkyy merkkejä jo nyt.

– Suomessa ja maailmalla nopea taloudellinen kasvu 1990- ja 2000-luvuilla on yhdistynyt kasvun hedelmien epätasaiseen jakautumiseen. Erityisesti finanssimarkkinoiden sääntelemätön toiminta on aiheuttanut yhteiskunnan rikkaimpien ja yhteiskunnan köyhimpien välisen kuilun kasvua.

Tuloerot heijastuvat hyvinvointieroihin, muun muassa terveyteen.

– Ei ole oikein, että 35-vuotiaan duunarimiehen elinajanodote on jopa kuusi vuotta lyhyempi kuin samanikäisen johtavassa asemassa toimivan miehen, Urpilainen sanoi.

Vapauden ja vastuun tasapaino

Vastaukset työmarkkinoiden murrokseen ja eriarvoistumiseen vaativat suuria muutoksia yhteiskunnassa. Vasemmiston tulee Urpilaisen mukaan löytää vastauksia yksilöiden ja yhteiskunnan vastuun suhteen muuttumiseen.

– Se ei tarkoita turvaverkkojen purkamista ja poistamista, vaan suunnittelemista niin, että yksilö voi tehdä omia valintoja ja kantaa vastuutaan. Yhteiskunnan tulisi toimia trampoliinina, joka nostaa ihmisen takaisin työelämään, Urpilainen sanoi.

Eettinen markkinatalous

Vapaus tuo vastuuta yksilöille. Sen tulisi tuoda vastuuta myös markkinavoimille.

– Voiko markkinatalous järjestelmänä taipua ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävään muotoon? Vasemmiston on hahmotettava vastaus tähän kysymykseen.

Vasemmistopolitiikka kaipaa vahvaa suunnannäyttäjää ja kirkasta poliittista identiteettiä. Tähän tarvitaan paitsi SDP:n näyttämää suuntaa, myös kansalaiskeskustelua.

– Vasemmiston tulevaisuutta pohditaan tällä hetkellä Euroopassa, sillä haasteet ovat kaikkialla samanlaisia. Siksi meidän on tehtävä yhteistyötä eurooppalaisten sisarpuolueidemme kanssa, Urpilainen sanoi.

Poliko on SDP:n yhdessä TSL:n, Työväen Akatemian, Voionmaan Opiston ja Palkansaajien Opintoyhdistyksen kanssa järjestämä poliittisen ja järjestöllisen osaamisen kurssi.

Vasemmiston tulevaisuus -hankeen tavoitteena on valmistautua puolueen periaateohjelman uudistukseen 2014 ja 2016.

Poliko: http://www.tsl.fi/koulutus/poliittinen-korkeakoulu-poliko/