Urpilainen: Nuoret työttömät unohtuivat

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilaisen mukaan työllisyyden hoidon olisi pitänyt olla budjetin tärkein asia.
– Hallituksen päätös leikata työllisyysvaroja 60 miljoonalla eurolla vuoden 2010 tasoon nähden on kestämätön. Nuorisotyöttömyys on ennätyskorkealla ja myös pitkään työttömänä olleiden määrä on lisääntynyt voimakkaasti. Työllisyyden laiminlyönnin seurauksena tuhansia suomalaisia uhkaa syrjäytyminen.

– Suomessa on vajaat 300 000 työtöntä ja miljoona köyhää. Tuloerot ovat kasvaneet. Odotin jonkinlaista kädenojennusta tukalimmassa asemassa oleville kansalaisille. Esimerkiksi työmarkkinatuen tarveharkinnasta luopuminen olisi ollut sellainen.

Urpilaisen mukaan hallituksen budjettiesityksestä puuttuu rohkeus ja laman lasku siirretään seuraavan hallituksen hoidettavaksi.
– Budjetista tulee sellainen kuva, että Kiviniemen hallitus on valinnut toimitusministeriön roolin eikä panosta työllisyyden kääntämiseen nousuun.

Positiivista Urpilaisen mukaan budjetissa on, että hallitus korjasi budjettiriihessä valtiovarainministeri Kataisen virheen ja osoitti opposition edellyttämän lisärahoituksen Itämeren suojeluun.

SDP esittelee oman vaihtoehtobudjettinsa myöhemmin syksyllä.