Urpilainen kiristäisi rikkaimpien verotusta

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen tukee presidenttiehdokas Paavo Lipposen vaatimusta vauraimman kansanosan osallistumisesta aiempaa suuremmalla osalla taantuman taakanjakoon.
– Tässä vaikeassa tilanteessa on eettisesti ja taloudellisesti oikein kiristää niiden verotusta, joilla on kyky kantaa tuo välttämätön lisärasitus.

SDP:n puoluehallituksessa torstaina puhunut Urpilainen huomautti, että tasaisempi tulonjako on tutkitusti sekä kilpailukyvyn että sosiaalisesti eheän yhteiskunnan tae.

– Haastan muut hallituspuolueet ja presidenttiehdokkaat keskusteluun Suomen suunnasta. Miten taantuman lasku jaetaan oikeudenmukaisesti? Ovatko muut puolueet ja ehdokkaat valmiita verotuksessa todellisiin toimiin, joilla suurituloiset ottavat oman osuutensa kannettavakseen. Tästä on kehysriihessä kysymys.

Oikeudenmukaisuuden tulee ohjata päätöksiä kehysriihessä

Urpilainen muistutti, että sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus edellyttää velkaantumisen kasvun pysäyttämistä. Leikkausten vaatijoilta Urpilainen peräänkuulutti malttia.

– Valtiovarainministeriön ja useiden tutkimuslaitosten täksi vuodeksi ennustama kasvu on hentoa. Me emme saa omin toimin tukahduttaa tätä kasvua. Edessämme on tarkan euron paikka.

– Suomessa on tarkasti seurattava kansainvälisen talouden kehitystä ja mietittävä, kuinka talouden kasvua voidaan tukea sekä lyhyemmällä että pidemmällä aikavälillä. Julkisen talouden tilanne nousee ja laskee lopulta BKT:n ja työllisyyden kasvun mukana. Siksi työllisyyden kasvuun panostaminen on keskeistä tulevissa ratkaisuissa.

– Työllisyyden ohella tarvitsemme myös rakenteellisia uudistuksia, jotka lisäävät luottamusta kykyyn tasapainottaa julkinen talous pitemmällä aikavälillä. Perustan on oltava kunnossa, jotta kestämme vaikeat ajat ja pääsemme jälleen kasvuun kiinni.

Presidentinvaaleissa on kyse arvovalinnoista

Urpilaisen mukaan Euroopan oikeiston velkavetoinen seikkailupolitiikka on ajanut valtiontaloudet vaikeuksiin koko maanosassa.
– Kaipuuta oikeudenmukaisuuteen ei ole kuitenkaan onnistuttu puristamaan eurooppalaisten sydämistä. Vapaus, veljeys ja tasa-arvo ovat edelleen ajankohtaisia, innostavia arvoja, satoja vuosia esiin nousemisensa jälkeen.

– Kamppailu uusliberalistisen ja oikeudenmukaisemman politiikan välillä jatkuu. Mitä raskaammiksi ajat käyvät, sitä tärkeämpiä ovat arvovalinnat. Niistä on kyse myös ensi viikolla käytävissä presidentinvaaleissa. Nyt kuten viime eduskuntavaaleissakin äänestetään oikeudenmukaisuuden ja ahneuden, yhteisöllisyyden ja itsekkyyden, tasa-arvon ja eriarvoisuuden välillä.

– Historia tulee nostamaan Paavo Lipposen korkealle suomalaisten suurmiesten joukkoon. Ennen sitä teemme kaikkemme, jotta Paavo nousisi presidentiksi johtamaan tätä kansakuntaa, joka jälleen kerran on suurten haasteiden edessä. Tähän työhön kutsun mukaan kaikki, joiden sydämissä elää kaipuu oikeudenmukaisempaan Suomeen ja maailmaan.