Urpilainen: Hallituksen tiivistettävä rivinsä

SDP:n puheenjohtaja ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen vaatii hallitusta tiivistämään rivinsä. Urpilainen puhui 10.1. SDP:n puoluehallituksen kokouksessa.

Puheessaan Urpilainen listasi hallitukselle kolme päähaastetta vuodelle 2014. Ensimmäinen on sote-uudistus, jolla kavennetaan terveyseroja ja eriarvoisuutta. Toinen on rakennepaketin toimeenpano, johon liittyvät työntekoa lisäävät uudistukset, eläkeuudistus, kuntarakenteen tiivistäminen, julkisen sektorin tuottavuuden parantaminen ja kuntien velvoitteiden karsiminen. Kolmas päähaaste on talouskasvun ja työllisyyden tukeminen sekä valtiontalouden hoitaminen.

– Näiden haasteiden voittaminen edellyttää sitä, että hallituksen on tiivistettävä rivinsä. Vain yhtenäisenä joukkueena se pystyy selviytymään edessä olevista haasteista ja viemään uudistukset maaliin, Urpilainen sanoo.

Urpilaisen mukaan on käännettävä jokainen kivi ja etsittävä keinoja uusien työpaikkojen synnyttämiseksi ja investointien vauhdittamiseksi. Urpilainen on kutsunut joukon Suomen kärkiekonomisteja pohtimaan valtiontalouden kysymyksiä tammikuun lopun talousfoorumiin.

Urpilainen painottaa, että hallituksen tulee jatkaa tiellä, joka pitää sisällään isoja rakenteellisia uudistuksia työnteon lisäämiseksi ja kestävyysvajeen umpeen kuromiseksi.

– Tiedän, että joku saattaa ajatella, olisiko helpompi jättää tekemättä. Siirtää vaikeat päätökset tulevaisuuteen ja keskittyä helppojen vastausten antamiseen. Me olemme kuitenkin valinneet vastuunkantamisen tien. Me olemme valinneet hyvinvointivaltion pelastamisen tien. Ja sitä tietä meidän tulee jatkaa, Urpilainen linjasi.

Urpilainen toivoo, että samaa tahtoa löytyy myös muista hallituspuolueista.