Urpilainen: Hallituksen sulle-mulle -politiikka jatkui budjettiriihessä

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilaisen mukaan porvarihallituksen toimintaa leimaa linjattomuus.

– Aikaisempaa veroalelinjaansa hallitus on mainostanut sillä, että veronalennuksilla lisätään kotimaista kysyntää ja sitä kautta työpaikkoja. Yleisen arvolisäverokannan ja kulttuuripalvelujen arvonlisän korottaminenhan vaikuttavat nyt täysin päinvastoin. Toiminnallaan hallitus siis myöntää, että veropolitiikan ainoa kantava periaate on ollut sulle-mulle – politiikkaa eli etujen jakaminen porvaripuolueiden omille eturyhmille. Tavallisen kuluttajan lompakkoa ei tällä politiikalla lihoteta.

– Päähallituspuolueiden verohuutokauppa syö kansalaisten luottamusta verotuksen oikeudenmukaisuuteen ja vakauteen. Ruoan arvonlisäveron laskeminen yhdeksäksi kuukaudeksi ensin 12 prosenttiin ja sitten veron korottaminen uudelleen 13 prosenttiin on hölmöläisten hommaa. Ihmettelen, miten yritykset ja tavalliset kuluttajat pysyvät näin tempoilevan veropolitiikan kyydissä.

– Eilisten työllisyyslukujen mukaan Suomessa on jo lähes 300 000 työtöntä työnhakijaa. Toivoin, että nämä luvut olisivat herättäneet hallituksen. Työllisyyspolitiikka ei ole vieläkään tämän hallituksen tärkeyslistan kärjessä. Budjettiriihessä hallitus olisi voinut päivittää talous- ja työllisyyspolitiikkaansa taloustilanteen edellyttämällä tavalla.

– Tehokasta työllisyyspolitiikkaa olisi elvyttää sosialidemokraattien esittämällä tavalla satsaamalla julkisiin investointeihin. Näin on tehty esimerkiksi Saksassa, jonka talous on jo kääntynyt lievään nousuun.

– Yksi pilkahdus budjetissa oli kuntaveron perusvähennyksen nosto 2200 euroon. Omassa vaihtoehdossamme olemme esittäneet perusvähennyksen nostoa 3000 euroon, joka olisi auttanut pienituloisimpia kansalaisia huomattavasti ruoan alv-alennusta enemmän.