Urpilainen: EU on SDP:lle rauhanprojekti

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen näkee ajankohtaisen turvallisuustilanteen Euroopassa korostavan EU:n roolia rauhanprojektina. Urpilainen puhui SDP:n EU-vaalikampanjan avauksessa Helsingissä.

– SDP haluaa, että EU:n yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa edelleen kehitetään. Emme halua lisätä jännitteitä kansainvälisessä yhteistyössä, vaan vähentää niitä. Emme kannata Suomen jäsenyyttä Natossa, vaan aktiivista roolia vahvistuvassa EU:ssa.

Urpilainen muistuttaa, että vuoden 2012 turvallisuuspoliittinen selonteko piti EU:n yhtenäisyyden ja toimintakyvyn vahvistamista tärkeänä. EU:n globaalina roolina nähtiin arvopohjainen toimija ja laajan turvallisuuspoliittisen keinovalikoiman käyttäjä. Nämä tehtävät korostuvat tässä ajassa.

– EU on historiallisen menestyksekäs rauhanprojekti ja myös Suomelle turvallisuuspoliittinen valinta. EU käyttää ensisijaisesti pehmeää valtaa kauppa-, laajentumis- ja naapuripolitiikkansa kautta. Unionilla on myös laaja kirjo keinoja kriisinhallintaan.