Urpilainen Brysselissä: EU:lle vihreän talouskasvun ohjelma

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen osallistuu Brysselissä tänään alkavaan Global Progressive Forum -konferenssiin, joka kokoaa keskustavasemmistolaisten puolueiden johtoa ympäri maailmaa. Kokouksessa Yhdysvaltain demokraattien, Euroopan sosialidemokraattien ja muiden maanosien vasemmistojohtajat keskustelevat yhteisistä tavoitteista globaalin talouskriisin ratkaisemiseksi. Konferenssi hyväksyy perjantaina yhteisen ”Global New Deal” -kannanoton.

– Kansalaiset haluavat markkinataloudelle uutta suuntaa, johon kuuluu sosiaalinen kädenjälki ja ekologinen jalanjälki. Tavoitteena on lisätä kansainvälistä painetta, jotta Euroopan unioni ja muut suurvallat sopivat markkinoiden tiukemmasta valvonnasta. Itse tulen korostamaan sitä, että talouskriisin rinnalla meidän on vastattava ilmastokriisin haasteeseen, Urpilainen toteaa.

Konferenssin avaavat Yhdysvaltain entinen presidentti Bill Clinton ja Euroopan sosialidemokraattien puheenjohtaja Poul Nyrup Rasmussen. Konferenssissa puhuu entisiä valtionpäämiehiä – kuten Ranskan ja Portugalin entiset pääministerit Lionel Jospin ja António Guterres, nykyisiä puoluejohtajia – kuten SDP:n Jutta Urpilainen – ja kansainvälisten järjestöjen johtajia. Urpilainen ja muut konferenssin puhujat tapaavat yksityisellä illallisella torstaina.

Perjantain puheessaan Urpilainen esittelee ajatusta vihreän talouskasvun strategiasta. Hän on esittänyt helmikuussa tätä ns. Tukholman strategiaa jatkoksi Lissabonin kilpailukykystrategialle.

– Lissabonin strategian uudistaminen on yksi uuden parlamentin ja komission ja tehtävistä. Nyt tarvitaan keskustelua siitä, millä eväillä Eurooppa saadaan uuteen nousuun. Tarvitaan investointeja energiateknologiaan ja teollisuuden vihreään rakennemuutokseen. Puhtaan teknologian maailmanmarkkinoiden kasvu on mahdollisuus Euroopalle.

– Myös Suomi tarvitsee näiden ”uusien nokioiden” viherkaulustyöpaikkoja. Professori Peter Lund on arvioinut, että Suomessakin alalle voitaisiin vuosikymmenessä luoda 30 000 – 40 000 työpaikkaa. Siksi SDP on asiantuntijoiden kanssa huolestunut siitä, että hallituksen panostukset viherelvytykseen ontuvat, Urpilainen toteaa.

Global Progressive Forum (ns. globaalin edistyksen foorumi) järjestetään Euroopan parlamentin täysistuntosalissa 2.-3. huhtikuuta.