TyV:in demariryhmä: Kehitysapuleikkaukset heikentävät tyttöjen asemaa

Sydän sanamagneeteista

Työ- ja tasa-arvovaliokunnan sosialidemokraattiset edustajat Ilmari Nurminen, Merja Mäkisalo-Ropponen ja Tarja Filatov ovat huolissaan Pelastakaa Lapset ry:n tänään julkaiseman Every Last Girl: Free to live, free to learn, free from harm –raportin tuloksista.

Raportin mukaan jopa joka seitsemäs sekunti yksi alle 15-vuotias tyttö joutuu naimisiin. Lapsiavioliitot johtavat usein myös siihen, etteivät tytöt voi käydä koulua. Moni joutuu kohtaamaan lisäksi väkivaltaa ja hyväksikäyttöä.

Tyttöjen asemaa yhteiskunnassa arvioinut raportti on laittanut maat järjestykseen muun muassa vertailemalla lapsiavioliittoja, hyväksikäyttöjen määrää ja sitä, kuinka tytöt pääsevät kouluun. Suomi menestyi arvioinnissa heti Ruotsin jälkeen toiseksi parhaaksi maaksi tytöille. Heikoiten menestyivät Saharan etelänpuoleisen Afrikan maat. Juuri ne maat, joiden kehitysyhteistyöstä on pääministeri Sipilän hallitus leikannut määrärahoja historiallisen paljon.

– On hienoa, että Suomi sijoittuu kärkimaihin kun verrataan tyttöjen asemaa yhteiskunnassa, mutta huolestuttavaa on se, että samaan aikaan Suomi on leikannut kehitysyhteistyön määrärahoja jopa puolella, kansanedustajat Ilmari Nurminen, Merja Mäkisalo-Ropponen ja Tarja Filatov lausuvat.

Nykyinen hallitus on tehnyt suuria leikkauksia kehitysyhteistyön ja kansalaisjärjestöjen määrärahoihin. Leikkausten vuoksi hankkeet, joissa tehdään tärkeää työtä muun muassa naisten koulutusmahdollisuuksien edistämisen sekä ympärileikkausten ja lapsiavioliittojen vastaisen työ kannalta, jäivät ilman rahoitusta. Määrärahojen leikkausten vuoksi myös hankkeet, joilla edistetään muun muassa seksuaalivalistusta sekä naisten työllistymismahdollisuuksia ja yrittäjyyttä, kärsivät. Näillä on myös vaikutusta tyttöjen tulevaisuuteen.