Tuppurainen: Hallitusohjelma romuttaa tasa-arvon

Tytti Tuppurainen

– Suomi on muun Pohjolan kanssa ollut tasa-arvon edelläkävijä ja mallimaa, muistuttaa Budapestissa Euroopan sosiaalidemokraattisten naisten kokouksessa Suomen Demarinaisia edustanut Tytti Tuppurainen.

Sipilän hallitusohjelman toteutuessa emme enää kuulu tähän joukkoon, Tuppurainen sanoo.

-Hallitus ei enää ole jatkamassa samapalkkaisuusohjelmaa, eikä naisten ja miesten palkkaeron kaventamisesta ole toiveitakaan. Vielä enemmän tasa-arvoa haittaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen vaikeuttaminen, mikä jähmettää työmarkkinoiden epätasa-arvon ja eriytymisen rakenteet. Lasten päivähoito-oikeuden leikkaaminen ja päivähoidon laatutason heikentäminen vaikeuttavat työn hakemista ja työssäkäyntiä. Kotihoidontuki jää käytännössä ainoaksi toimivaksi vaihtoehdoksi, huomauttaa Tuppurainen.

Erityisen kova isku perheille ja lasten hoidosta suuren vastuun kantaville äideille tulee, mikäli perhevapaat eivät enää kerrytä vuosiloma-oikeutta. Jos hallitusohjelman uhkaus toteutuu, leikataan käytännössä yksi vuosiloma kokonaan pois. Vaikka hallitusohjelma kurittaa monia heikossa asemassa olevia, tämä on senkin mittapuulla kova isku. Keneltä muulta otetaan kuukauden palkkaa vastaava etuus pois, kysyy Tuppurainen.

Tuppurainen toteaa, että työelämän ja naisten työssäkäynnin edellytysten heikentämisen ohella hallituksen asenne naisia kohtaan on suorastaan hyytävä. Äärikonservatiivista arvomaailmaa kuvaa se, ettei perhe- ja lähisuhdeväkivallan ehkäisyä saatu kirjattua pitkään ja yksityiskohtaiseen hallitusohjelmaan. Se on tietoinen valinta, joka kuvaa Suomen matkaa etäälle Pohjoismaiden ja Länsi-Euroopan arvoista. Hallitusohjelman ainoa tasa-arvolause ”naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia” on kuin piste kaikelle tasa-arvotyölle. Se on loppunut ja tarpeettomaksi käynyt.