Työtä, turvaa ja oikeudenmukaisuutta

Valtion talousarvion vuodelle 2013 palautekeskustelu alkoi tänään eduskunnassa. Sosialidemokraattien ryhmäpuheenvuorossa korostettiin oikeudenmukaisuutta ja eriarvoisuuden vähentämistä. Kasvua tukevat investoinnit ja hyvä työllisyyskehitys sekä työelämän kehittäminen ovat turvallisen tulevaisuuden rakennusaineita. Eduskuntaryhmän puheenvuoron piti edustaja Kari Rajamäki.

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä tukee valtiovarainministeri Jutta Urpilaista ja hallitusta pyrkimyksessään rajata tukipolitiikan riskit kansallisen edun mukaisesti, etteivät suomalaiset veronmaksajat ja suomalainen hyvinvointi joudu pankkien ja velkaisten maiden takausten maksumiehiksi.

– Ilma on sakeana erilaisia säästövaatimuksia. Suomi tarvitsee nyt ennen muuta kasvua tukevia investointeja ja mahdollisimman hyvää työllisyyskehitystä, painotti Rajamäki puheessaan.

Nuorten yhteiskunta- ja koulutustakuu on tämän hallituksen kärkihankkeita niin yksilön kuin koko yhteiskunnan kannalta.

– Hallituksen on ehdottomasti valvottava, että nuorten yhteiskunta- ja koulutustakuu toteutetaan laadukkaasti. Siihen tulee varata riittävät voimavarat. Nuorille tarjottavien palveluiden on oltava henkilökohtaisesti räätälöityjä ja niiden on lisättävä nuorten työllistämismahdollisuuksia. TE-keskuksille on tehtävää varten turvattava riittävästi pätevää henkilökuntaa, Rajamäki vaati.

Talouskriisien aikana kylmät tuulet puhaltavat ja kovat arvot korostuvat. Palkkaeduistaan ja omista bonuksistaan huolta pitäneet työnantajapiirit vaativat äänekkäästi yksipuolista puuttumista työntekijöiden toimeentuloon, työaikaan ja sairasajanpalkkaan. Työuria ei pidennetä heikentämällä työntekijöiden asemaa tai antamalla potkuja parhaassa työiässä oleville työntekijöille. Yrityksissä käytettävät optiopalkkiojärjestelmät loukkaavat kansalaisten ja työntekijöiden oikeudentuntoa.

– Ei ole oikein, että yrityksen johto hyötyy merkittävästi samalla kun työntekijät elävät epävarmuudessa ja jopa menettävät työpaikkansa. Johtajien tulee itse näyttää mallia vähentämällä etujaan vaatiessaan malttia työmarkkinaratkaisuihin, selvitti Rajamäki.

Turvaa lapsiperheille

Suomen suurin turvallisuusuhka on sosiaalinen turvattomuus ja syrjäytyminen. Kansallinen selviytyminen edellyttää työelämän kehittämistä ja inhimillisen hyvinvoinnin vahvistamista ja siinä erityisesti köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisen taistelun voimistumista. Suomessa elää reilusti yli puoli miljoonaa ihmistä köyhyysrajan alapuolella. Lapsiköyhyys koskettaa yli 130 000 lasta. Viime vuonna sijoitettiin kiireellisesti yhteiskunnan huostaan 3483 lasta. Tämän kansallisen häpeän poistamiseksi meidän on keskittävä voimamme.

Lasten ja lapsiperheiden tukeminen ennen ongelmien riistäytymistä on järkevää sekä lapsen että yhteiskunnan kannalta.

– Ihmisten sosiaalinen turvallisuus kohentaa kansakunnan henkistä kriisinkestävyyttä ja oikeudenmukaisuus vahvistaa uskoa huomiseen, päätti edustaja Rajamäki puheensa.