Työmarkkinatuen tarveharkinta tasa-arvovirhe

– Työmarkkinatuen tarveharkinnasta on syytä luopua. Se ei kuitenkaan sisälly valtionvarainministeriön budjettiesitykseen. Sosiaaliturvaamme kuuluvan yksilön itsemääräämisoikeuden kannalta työmarkkinatuen tarveharkinta on ongelmallinen. Kyse on myös selvästi sukupuolten välisestä tasa-arvosta. Uskallan väittää, että jos nollapäiväraha koskisi yhtä kipeästi miehiä kuin naisia, niin siitä olisi jo luovuttu.

Valkeakoskella lauantaina Dooris-verkoston tasa-arvotapahtumassa puhunut eduskunnan varapuhemies Tarja Filatov (sd.) toivoo, että budjettiriihessä asiaan vielä palataan. Hänen mukaan kyse on taloudellisesti suhteellisen pienestä, mutta kannustavuuden ja tasa-arvon kannalta suuresta asiasta.

– Työmarkkinatuen yhteensovittaminen puolison tulojen kanssa alkaa, kun puolison tulot ovat 1384 euroa kuukaudessa tai enemmän. Kaupanmyyjän ja siivoojan palkalla pitäisi siis elättää – ei vain yhtä vaan jopa kaksi aikuista. Jo alle keskituloisena eli jos tulot ovat 2 414 euroa kuukaudessa tai enemmän, tukea ei saa ollenkaan. Jokaisella aikuisella täytyy olla oikeus omiin tuloihin.

Filatovin mukaan tarveharkinta kuuluu historiaan myös sen vuoksi, että siitä luopumisesta on jo kerran sovittu Sata-komiteassa. Hän muistuttaa, että yritysten Kela-maksun poistoon hallitus oli valmis jopa velkarahalla, mutta kaikkein pienituloisimmille ihmisille siltä ei ole sympatiaa riittänyt.