”Työllistymisen vaikuttavuusmittareita uudistettava – välityömarkkinat arvostetuiksi”

Merja Mäkisalo-Ropponen

Välityömarkkinat ovat usein hyvä väylä avoimille työmarkkinoille.

Kaikki eivät kuitenkaan koskaan tule työllistymään avoimille työmarkkinoille, mutta on kuitenkin tärkeää, että jokainen voi tuntea olevansa arvokas ja tärkeä osa yhteiskuntaa. Tästä hyötyvät kaikki. Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen esittääkin, että työllistymisen vaikuttavuusmittareita pitäisi uudistaa.

– Kaikilla ei ole mahdollista työllistyä avoimille työmarkkinoille nykyisillä työvoiman tuottavuusodotuksilla. Vaikuttavuutta on kuitenkin myös yhteiskunnassa mukana pysyminen ja elämänhallinta. Välityömarkkinoilla tehdään paljon sellaista arvokasta työtä, esimerkiksi vanhusten ja lasten parissa, jota mikään muu taho ei yhteiskunnassa hoida. Välityömarkkinoista hyötyy siis yhteiskunta ja ihminen itse.

Myös työministeri Lindström suhtautui keskiviikon eduskuntakeskustelussa esitykseen avoimin mielin ja ”näytti ajatukselle peukkua”. Työllistymisen vaikuttavuusmittareita uudistamalla työssä käyminen välityömarkkinoilla tulisi arvostetummaksi ja kenties lopulta päästäisiin pois tempputyöllistämisen käsitteestä.
– Välityömarkkinoiden kehittäminen edellyttää myös riittäviä määrärahoja. Toivottavasti ministeri Lindström pitää huolen myös tästä.